Tantárgy adatlapja
A kurzus a tág időhatárok miatt két célt valósít
meg. Egyrészt a hallgatók megismerik a korszak európai történetének fő
irányait, tendenciáit és problémáit. Ennek megfelelően átfogó ismereteket
kapnak, melyek segítségével egyéb ismereteiket beilleszthetik a korszak
történetébe. Másrészt a kurzus oktatója által kijelölt történeti esemény,
vagy probléma alaposabb megismerése révén mélyíti el a hallgatók ismereteit. A korszak történeti elemzésében nyomatékosan helyet
kapnak a földrajzi felfedezések, a világkereskedelem és a gyarmatbirodalmak
kialakulása, valamint az európai konfliktusok (oszmán terjeszkedés,
vallásháborúk, gyarmati háborúk stb.) eseménye. A korszak második felét illetően
nyomatékosan tárgyaljuk az örökösödési háborúk (spanyol és osztrák), a
hétéves háború, a francia forradalom és a napóleoni háborúk, valamint a bécsi
kongresszust követő európai berendezkedés eseményeit. Külön figyelmet kapnak
a gyarmati konfliktusok is, mindenekelőtt az amerikai függetlenségi háború és
az Amerikai Egyesült Államok létrejötte |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolás a bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Poór János
(szerk.), Kora újkori egyetemes történeti szöveggyűjtemény,
Budapest, Osiris, 2000, ISBN 963-379-781-0 -
Poór János
(szerk.), A kora újkor története, Budapest,Osiris, 2009, ISBN
978-963276013-1 -
Ifj.
BARTA János, „Napkirályok” tündöklése. Európa a 16-18.
században,Debrecen, Csokonai, 1996, ISBN 963-260-087-8 -
Mezey Barna, Szente Zoltán, Európai
alkotmány- és parlamentarizmustörténet, Budapest, Osiris, 2003, ISBN
963-389-305-4 -
Furet,
François, A francia forradalom
története 1770–1815, Budapest, Osiris, 1996, ISBN 963-379-175-8 Ajánlott irodalom: -
Diószegi
István (szerk.), Egyetemes történeti szöveggyűjtemény 1789–1914, Budapest,
Korona, 2001, ISBN 963-9191-76-0 -
Hahner
Péter, A régi rend alkonya. Egyetemes történet 1648–1815, Budapest, Panem,
2006, ISBN 963-5454-28-7 -
Braudel,
Fernand, Anyagi kultúra, gazdaság és kapitalizmus. XV-XVIII. század.
A mindennapi élet struktúrái: a lehetséges és a lehetetlen, Budapest,
Gutta, 2004, ISBN 963-214-729-4 -
Chaunu,
Pierre, A klasszikus Európa, Budapest, Osiris, 2001,
ISBN 963-379-671-7 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - A
hallgató a tárgyra vonatkozó speciális történeti ismereteket sajátít el. b)
képességei - A
hallgató képessé válik az Árpád-kori magyar társadalom társadalomtörténeti
problémáinak feltárására és tájékozódni lesz képes annak szakirodalmában. |