Tantárgy adatlapja
A tárgy segítséget ad az egyes életkorokhoz tartozó szociológiai sajátosságok megismeréséhez, különös tekintettel két kiemelt életkori csoportra, a fiatal- és időskorúakra. A félév során a fiatalok speciális élethelyzete, munkaerőpiaci szerepvállalása mellett a jellemző csoportkultúrákat is vizsgáljuk. A hallgatók az öregedő modern társadalom idős tagjainak szociológiai, területi és társadalmi jellemzői mellett az intergenerációs konfliktusokkal is megismerkedhetnek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gábor Kálmán – Jancsák Csaba, Ifjúsági korszakváltás, Szeged, Belvedere Meridionale, 2004. 11–24. o., ISBN 9638638753 (fűzött)
Gazsó Ferenc – Laki László, Fiatalok az újkapitalizmusban, Budapest, Napvilág, 2004. 58–97. o., ISBN 9639350400 (fűzött)
Szretykó György (szerk.), Az ifjúság helyzete és jövőképe, Pécs, Comenius, 2005. 200–283. o., ISBN 9638671130 (fűzött)
Grábics Ágnes (szerk.), Aktív időskor – Tanulmánykötet, Budapest, KSH-SZMM, 2008. 99–144. o., ISBN 9632351926 (fűzött)
Monostori Judit (szerk.), Életünk fordulópontjai, Műhelytanulmányok 7, Budapest, KSH NKI, 2008. 5–32. o.; 76–95. o.; 103–109. o.; 110–115. o., ISBN 9632352015 (fűzött)
Ajánlott irodalom:
Csernyák Mariann Natália et.al., Oktatás, in: Kacsuk Zoltán (szerk.), Fiatalok a felnőtté válás küszöbén, Budapest, KSH, 2004. 32–49. o., ISBN 9632157516
Medgyesi Márton – Sági Matild – Szivós Péter, Az idősek jövedelmi helyzetéről, in: Esély 1999. (6), 3–33. o.
Ferge Zsuzsa, Reálisan a nyugdíjasok helyzetéről, in: Esély 1999. (6), 34–49. o.
Magyar fiatalok a Kárpát-medencében, Magyar Ifjúság Kutat&aacut
e;s 2016, szerkesztő: Székely Levente, ISBN 978-963-89942-8-8, Kutatópont Kft. 2018. Budapest
A Magyar Fiatalok 2020, gyorsjelentés, ISBN 978-615-6198-06-8
A Külhoni Magyar Fiatalok 2020, gyorsjelentés, ISBN 978-615-6198-07-5,
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
b) képességei
Szűkebb szakterületén képes a társadalmi problémák és konfliktusok okainak és hatásmechanizmusainak elemzésére és összegző értékelésére.
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
c) attitűdje
Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.