Tantárgy adatlapja
A posztmodern gondolkodásban meghatározó elképzelés szerint a történelem egy emlékezetpolitikai konstrukció. A tárgy részben az emlékezetpolitikai alapművekkel ismerteti meg a hallgatókat. A kurzus második felében a kurzus áttekinti a magyar politikai és emlékezetpolitikai eseményeket. A kurzus során először az 1848-as forradalomhoz kapcsolódó emlékezetpolitika-történetet, majd a Millenium, végül a trianoni békeszerződés társadalmi, történeti emlékezetét és ezek politikai használatát követjük végig.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Assmann, Jan: A kulturális emlékezet: írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. [ford. Hidas Zoltán], Budapest, Atlantisz, 2013.
Gyáni Gábor: A történelem, mint emlék(mű), Budapest, Kalligram, 2016.
Pócza Kálmán: Emlékezetpolitika: múltfeldolgozás és történelemtudomány Németországban, Máriabesnyő, Attraktor, 2011.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az emlékezetpolitika alapvető kérdéseit, fogalmait, klasszikus szerzőit, irányzatait.
Érti és átlátja a politika és a történelemtudomány összefüggéseit, elméleteit, továbbá elemzései módszereit.
Tisztában van a legmeghatározóbb nemzeti és nemzetközi társadalmi, politikai és gazdasági kérdésekkel.
Fel tudja tenni az interdiszciplináris tudományterület alapvető kérdéseit.
Ismeri az önálló tudományos munka akadémiai kritériumait és értékelésének szempontj
ait.
b) képességei
Képes társadalmi, gazdasági és politikai problémák azonosítására, a lehetséges válaszok értelmezésére, összevetésére, kritikai elemzésére.
Képes a klasszikus szerzők és kortárs gondolkodók műveinek interpretálására.
Képes a tudományterület eredményeinek önálló követésére, elméletei és modelljei értelmezésére, alkalmazására és hasznosítására.
Képes az önálló munkájához szükséges módszerek alkalmazására, adatok kezelésére és interpretálására.
c) attitűdje
Interdiszciplinaritás iránti fogékonysággal, innovatív megközelítések iránti érzékenységgel rendelkezik.
Elméletileg igényes, módszertanilag tudatos.
Körültekintő, érdeklődő és fogékony a társadalmi problémákra.
Felelősségteljes, toleráns magatartást tanúsít, mások véleményét tiszteletben tartja.
Elkötelezett a tudományterület gazdagítása mellett.
Naprakész és igényli tudása állandó bővítését.
Mind egyéni, mind csoportos, felelősségteljes szakmai munkára alkalmas.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan végzi munkáját, eredményeit szakmailag megalapozott érvekkel támasztja alá.
Véleményét önállóan, alternatívák igénylésével, megjelenítésével és azok iránti nyitottsággal képviseli.
Saját munkájáért etikai és szakmai felelősséget vállal.
Saját eredményeit magabiztosan helyezi el a tudományos elképzelések, irányzatok, modellek hálójában.
Interdiszciplináris tájékozottságának megfelelően komplex megközelítésmód jellemzi.
Felelősségteljesen vesz részt kutatási és fejlesztési projektekben.