Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja, hogy a BA szinten megszerzett ismereteket elmélyítve, különösen a
magyarországi politikai erőszak-jelenségeket elemezze. A XX. századi magyar politikatörténet
bővelkedik a társadalom ellen alkalmazott politikai motivációjú erőszak
jelenségeivel. A kurzus így a GULAG-ra hurcoltak, az ÁVO-ÁVH erőszakos
cselekményinek, az ’56-os forradalom és szabadságharc utáni megtorlás eseményeire
koncentrálva elemzi a politikai erőszak társadalmi hatásait. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlottirodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Jon Elster: Closing the Books. Transitional justice in Historical
Perspective. Cambridge University Press, 2004., ISBN 9780511607011 Bank Barbara–Gyarmati György–Palasik Mária: Állami titok. Internáló- és
kényszermunkatáborok Magyarországon 1945–1953. L’Harmattan. Budapest, 2013.,
ISBN 9789632365886 Szederjesi Cecília (szerk.): Megtorlások évszázada. Politikai terror és
erőszak a huszadik századi Magyarországon. 1956-os Intézet–Nógrád Megyei
Levéltár. Budapest, 2008., ISBN 978-963-7243-70-7 Ajánlott irodalom: Cserényi-Zsitnyányi Ildikó: A politizált gazdasági rendőrség. A
Gazdaságrendészeti Osztály 1945–1948. NEB. Budapest, 2016., ISBN 9786158019156 Horváth Sándor–Ö. Kovács József (szerk.): Állami
erőszak és kollektivizálás a kommunista diktatúrában. MTA-BTK. Budapest,
2015., ISBN 9789639627901 Müller Rolf: Politikai rendőrség a
Rákosi-korszakban. Jaffa Kiadó. Budapest, 2012., ISBN 9786155235153 Ötvös István: Koncepcióváltások. A Rajk-per katonai
vonala. Attraktor. Budapest, 2012., ISBN 9789639857957 Zinner Tibor: A kádári megtorlás rendszere.
Budapest, 2001., ISBN 963-00-8565-8 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek(tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A hallgatókat bevezeti a kurzus az posztmodern
erőszaktörténet fogalmába és gondolkodási struktúrájába. b) képességei - A
posztmodern, nem-kronologikus történeti gondolkodás elsajátítása. |