Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy a hallgatók elmélyülhessenek a napjainkban kialakuló történeti részterület szakirodalmában és forráselemzési metodológiájában.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A XX. századi magyar és egyetemes történet legújabb kutatási irányait összefoglaló kurzus. A modern történetírás elsősorban francia és német hatásra kezdett foglalkozni történelemben általában jelen lévő erőszakkal. A társadalom tagjai és csoportjai közötti érintkezésben a fizikai és verbális erőszak megnyilvánulásain túl a kurzus kifejezett célja, hogy az államnak az állampolgáraival szembeni, politikai indíttatású erőszak jelenséget, okait és következményeit feldolgozza. A kötelező irodalmat is ennek a célnak megfelelően állítottuk össze, melynek fő iránya kifejezetten a politikailag vezérelt, társadalom elleni erőszak feldolgozásának elősegítése.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bank Barbara–Bognár Zalán–Tóth Gábor: Magyarok szovjet fogságban. Történeti szemelvénygyűjtemény a hadifogolyként, internáltként vagy politikai rabként elhurcoltakról. NEB, Budapest, 2016.
Müller Rolf: Politikai rendőrség a Rákosi-korszakban. Jaffa Kiadó. Budapest, 2012.
Terance Miethe-Hong Lu: Punishment – A Comparative Historical Perspective. Cambridge University Press, 2005.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Varga Krisztián: Ellenség a baloldalon. Politikai rendőrség a Horthy-korszakban. Jaffa Kiadó. Budapest, 2015.
Horváth Sándor–Ö. Kovács József (szerk.): Állami erőszak és kollektivizálás a kommunista diktatúrában. MTA-BTK. Budapest, 2015.
Crime and Punishment in the XX. century – internetes tartalomszolgáltatás.
http://www.nationalarchives.gov.uk/education/candp/punishment/g12/
Jon Elster: Closing the Books. Transitional justice in Historical Perspective. Cambridge University Press, 2004.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók megismerik az erőszaktörténetnek az általánostól eltérő módszertanát és forrásértelmezését.