Tantárgy adatlapja
A tárgy az érzelem és motiváció elméleti óra anyagához kapcsolódó gyakorlati empirikus alkalmazásokkal ismerteti meg a hallgatókat. Ismerteti az érzelmek és kogníció összefüggéseinek vizsgálatát és paradigmáit, bemutatja az érzelmek szerepét a döntéshozatalban, ismerteti az érzelemkifejezések kvalitatív elemzését, valamint a motiváció és arousal összefüggéseit. A hallgatók projektmunkákat végeznek az órán.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bányai É. & Varga K. (2013). Affektív Pszichológia. Medicina Kiadó. ISBN 9789632263908
Eysenck, M., Keane, MT (2003). Kognitív Pszichológia. Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 963-19-4523-5
Pléh, Cs, Boross, O. (2004). Bevezetés a pszichológiába. Osiris Kiadó. 2,3,5. fejezet. ISBN 9633894786
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a pszichológia jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
Ismeri az érzelmi folyamatokra vonatkozó fő pszichológiai vizsgálatokat és paradigmákat.
Ismeri a humán motivációra vonatkozó fő pszichológiai vizsgálatokat és paradigmákat.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
Képes szakember irányítása mellett egyszerűbb tesztek felvételére és kiértékelésére.
Képes alkalmazni a modern prezentációs eszközöket és önálló prezentációt tartani a különböző szakspecifikus területeken.
Képes értelmezni az érzelem és kogníció összefüggéseit.
Képes átlátni a motiváció és arousal paradigmáit.
c) attitűdje
Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.