Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Esetismertető szeminárium
Tárgy kódja: BT-PSZ-4370
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

A kurzus célja: Az esetmegbeszélések konkrét gyakorlati példákon keresztül lehetőséget nyújtani a meglévő pedagógiai, pszichológiai ismeretek alapján a különböző beilleszkedési problémával küzdő gyermekek pedagógiai prevencióját, korrekcióját csoportos formában megtapasztalni.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A magatartási zavarokkal küzdő gyermekek pedagógiai prevenciója, szűrése, korrekciója

2.       A tanulási problémával küzdő gyermekek pedagógiai prevencióját, szűrése, korrekciója

3.       A csoportos esetmegbeszélések tanulságainak feldolgozása

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről

-        Aszalai (et. a

l) (2015) Amit az óvónőnek észre kell venni. Flaccus Kiadó. Budapest.

-        Ettrich, Christine – Murphy-Witt, Monika (2015) A hiperaktív, figyelemhiányos gyerek. Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó Zrt. Budapest.

-        M. Tamás Márta (2009) Fejlesztőpedagógia. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.

-        Mészáros Andrea (2014) Komplex állapotfelmérés protokolláris szemlélettel. In: Gyógypedagógiai Szemle, 42. 3. sz. 185-196. 

-        Szabó Csilla és Vámos Éva (2012) Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek, tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja – Figyelemzavar és hiperaktivitás. In. Torda Á. (szerk.): Diagnosztikai kézikönyv. Educatio Nonprofit Kft, Budapest. 8. fejezet. 

Ajánlott irodalom:

-        Mohai Katalin (2009)  A diagnosztika szerepe a sikeres fejlesztésben. In: Gyógypedagógiai Szemle, 37. 5. sz. 331-342. 

-        Porkolábné dr. Balogh Katalin (2009) Kudarc nélkül az iskolában. Trefort Kiadó. Budapest

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri az óvodai csoportban, osztályban a beilleszkedési, magatartási zavarra utaló jeleket, tanulási nehézségeket.

-        Ismeri a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézségek pedagógiai diagnosztikáját

-        Ismeri a különböző terápiás lehetőségeket.

b) képességei

-        Képes szakértői vélemény alapján fejlesztési tervet összeállítani.

-        Képes szakértői és egyéb vizsgálati véleményeket, eredményeket értelmezni, elemezni.

-        Képes a gyermekek igényeinek megfelelően egyéni vagy csoportos formában fejlesztési terápiát tart.

c) attitűdje

-        Elkötelezett az együttműködésben más szakemberekkel és a szülőkkel a gyermek fejlesztése érdekében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt