Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Esetmegbeszélés 1.
Tárgy kódja: BT-PSZ-5080
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Mészárosné Nagy Angéla
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók megismerjék a sajátos nevelési igényű tanulókkal való foglalkozás legfontosabb pedagógiai elveit és gyakorlatát és képessé váljanak a különböző típusú hátrányok felismerésére és a különböző differenciáló alapmódszerek beazonosítására, alkalmazására.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Stressz, Szorongás, - iskolai szorongás, a szorongás mérséklése
  2. A tanulói veszélyeztetettség különböző típusai és ezek kezelése
  3. Hátrányos helyzet, speciális szükséglettel rendelkező gyerekek az iskolában
  4. Az agresszió és az antiszociális viselkedés kezelése,
  5. Az iskolai erőszak, bántalmazás kezelésének eszközei, módszerei

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Gordosné Szabó Anna (2012) Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.

-        Réthy Endréné (2002) A speciális szükségletű gyerekek nevelése, oktatása Európában: Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. In Magyar Pedagógia. 102. 3. sz. 281-300.

-        Réthy Endréné- Vámos Ágnes (2006) Esélyegyenlőség és méltányos pedagógia. Budapest, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet

-        Atkinson, R.C. és Hilgard, E. (2005) Pszichológia. Osiris, Budapest. (6. fej.: Pszichoaktív szerek, 235-247.o., 14. fej.: Stressz és egészség, 523-528.o., 15.fej.: Pszichés rendellenességek, 560-582.o. ) ISBN: 9789633897133

Ajánlott irodalom:

-        Babity Mária (2005) A gyermekbántalmazás felismerése, megelőzése, kezelése. Eötvös József Főiskola, Baja.

-        Budai Mariann – Kőszeghy Attila – Szirmai Erika (2008) Az iskolai zaklatás – az ismeretlen ismerős , Educatio, 3. sz. 373-386.o.

-        Farkas Margit (2008) Hiperaktivitás és figyelemzavar (Tájékoztató szülőknek). Budapest: Vadaskert Kórház és Szakambulancia. http://docplayer.hu/376831-Hiperaktivitas-es-figyelemzavar-tajekoztato-szulok-reszere.html

-        Oláh Attila – Kapitány-Föveny Máté (2012) A pozitív pszichológia tíz éve.  Magyar Pszichológiai Szemle, 67.1., 19-45.o.

-        Szitó I. - Katona Nóra (2007) Hátrányos helyzet, veszélyeztetettség és iskolai siker, Mester és Tanítvány, 14, 35-53.o.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-      Ismeri a speciális nevelési igényű személyek és csoportok pedagógiájával kapcsolatos alapkérdéseket.

-  Ismeri az iskoláskorúak körében jellemző lelki egészséget védő (protektív) és veszélyeztető (kockázati) faktorokat.

-  Ismeri a stressz és szorongás keletkezési mechanizmusait és azok oldására vonatkozó lehetőségeket.

b) képességei

-        Képes felismerni a különleges bánásmódot illetve a sajátos nevelésű tanulókat.

-        Képes azonosítani saját intézményében a fiatalok lelki egészségének protektív és kockázati tényezőit.

-        Képes problémaérzékenyen viszonyulni a sajátos nevelési igényű diákokhoz

-        Képes pedagógiai megoldásai során a gyakorlat és az elmélet által felkínáltakat mérlegelni

c) attitűdje

-        Nyitott sajátos nevelést igénylő tanulók esetében a differenciált módszerek alkalmazására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt