Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók politikai események vizsgálatán keresztül gyakorlatot szerezzenek az esettanulmányok készítésében. A kurzus magasabb évfolyamlétszám esetén több csoportban indul el. Ebben az esetben a hallgatóknak választási lehetőségük van arra vonatkozóan, hogy aktuális vagy történelmi események vizsgálatával kívánnak kutatói rutinra szert tenni. A kurzus az önálló kutatás, az előadókészség és a prezentációkészítés kompetenciáit egyaránt fejleszteni igyekszik.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Dery, David (2000). Agenda Setting and Problem Definition. Policy Studies. 21(1): 37-47.
Diani, Mario (1992). The Concept of Social Movement. The Sociological Review 40(1), 1–25.
Ajánlott irodalom:
Sebaly Bernadett: Társadalmi mozgalmak és szakpolitikai változások. Esettanulmány az ápolási díjról Magyarországon (October 2020) DOI: 10.13140/RG.2.2.21426.43202
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a politikatudomány alapvető kérdéseit, fogalmait, klasszikus szerzőit, irányzatait.
Érti és átlátja a politikatudomány összefüggéseit, elméleteit, továbbá elemzései módszereit.
Tisztában van a legmeghatározóbb nemzeti és nemzetközi társadalmi, politikai és gazdasági kérdésekkel.
Fel tudja tenni az interdiszciplináris tudományterület alapvető kérdéseit.
Ismeri az önálló tudományos munka akadémiai kritériumait és értékel&
eacute;sének szempontjait.
b) képesség
Képes társadalmi, gazdasági és politikai problémák azonosítására, a lehetséges válaszok értelmezésére, összevetésére, kritikai elemzésére.
Képes a klasszikus szerzők és kortárs gondolkodók műveinek interpretálására.
Képes a tudományterület eredményeinek önálló követésére, elméletei és modelljei értelmezésére, alkalmazására és hasznosítására.
Képes az önálló munkájához szükséges módszerek alkalmazására, adatok kezelésére és interpretálására.
c) attitűd
Interdiszciplinaritás iránti fogékonysággal, innovatív megközelítések iránti érzékenységgel rendelkezik.
Elméletileg igényes, módszertanilag tudatos.
Körültekintő, érdeklődő és fogékony a társadalmi problémákra.
Mind egyéni, mind csoportos, felelősségteljes szakmai munkára alkalmas.
d) autonómia és felelősség
Önállóan végzi munkáját, eredményeit szakmailag megalapozott érvekkel támasztja alá.
Véleményét önállóan, alternatívák igénylésével, megjelenítésével és azok iránti nyitottsággal képviseli.
Saját munkájáért etikai és szakmai felelősséget vállal.
Saját eredményeit magabiztosan helyezi el a tudományos elképzelések, irányzatok, modellek hálójában.
Interdiszciplináris tájékozottságának megfelelően komplex megközelítésmód jellemzi.
Felelősségteljesen vesz részt kutatási és fejlesztési projektekben.