Tantárgy adatlapja
A kurzus bevezetést nyújt Észak-Európa (elsősorban Németalföld, Német- és Franciaország) reneszánsz művészetébe a 14. század végétől a 16. század közepéig tartó időszakban. Elemzi a korszak művészetpártolását, jellemző médiumainak (falikárpitok, oltárképek, miniatúrák) szerepét egyházi és a világi közegben, az új technikák (olajfestés, sokszorosított grafika) jelentőségét, illetve a kulturális és történelmi események fényében bemutatja a művészet jellemző témáit is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Snyder, James C.: Northern Renaissance Art. Prentice Hall, 2004.
Stechow, Wolfgang: Northern Renaissance Art, 1400 – 1600: Sources and Documents. (Sources and Documents in the History of Art) Englewood Cliffs/N.J., Prentice-Hall: 1966.
Ajánlott irodalom:
Belting, Hans – Kruse, Christiane: Spiegel der Welt: die Erfindung des Gemäldes in den Niederlanden. München, Beck: 2010.
Harbison, Craig: Jan van Eyck – The Play of Realism. London, 1991.
Panofsky, Erwin: The Life and Art of Albrecht Dürer. (Princeton classic editions) Princeton University Press: 2005.
Richardson, Todd M.: Pieter Bruegel the Elder: Art discourse in the Sixteenth-century Netherlands. Ashgate, 2011 DuMont, Köln, 1997.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.