Tantárgy adatlapja
A tanegység a klasszikus szülő-csecsemő konzultáció alkalmazási lehetőségeinek etikai szempontjait a gyakorlat szintjén sajátíttatja el a hallgatókkal .
Tárgyalja a szülővezetés kérdését, a kapcsolatdiagnosztikában alkalmazott eljárások használatának etikai szempontjait, a családdal való együttműködés szabályozásának kérdését, a gyermekbántalmazással kapcsolatos jogi és etikai hozzáállás gyakorlati szempontjainak alkalmazását, a korai prevenció és intervenció szintjeinek etikai kívánalmait; a szakterülettel átfedésben lévő konzultációs elvek alkalmazási lehetőségeit és korlátait, valamint a kompetenica határokat és lehetőségeket.
A tanegység gyakorlati példák gyűjtésével és elemzésével segíti elő a hallgatók kompetenciájának fejlődését a megkívánt etikus magatartás megvalósításában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Varga Katalin (2009). Pszichológus etika - 99 dilemma tükrében. Medicina Könyvkiadó, Budapest.
Gerő, Zs. (2000) Etikai dilemmák gyerekpszichológus hallgatók szemével. Magyar Pszichológiai Szemle, LV. 81-85.
Van den Eerenbeemt, E.-L., VanHeusden, A. (2001) Örökbefogadás és lojalitás. In: A változó egyensúly. Böszörményi-Nagy Iván egyéni és családterápiás módszere. Coincidencia Kft. 2001, Budapest. 47-51.
Borbély S. (2012) A szülők és mi. Szakmai és személyes összegzés a korai intervenció alapvető kérdéseiről és kommunikációs dilemmáiról. Budapesti Korai Fejlesztő Központ, 2012.
Ajánlott irodalom:
Salomonsson, B. (2013) Transferences in parent-infant psychoanalytic treatments. The International Journal of Psychoanalysis, 2013 767-792.
Hédervári-Heller É. (2008) Szülő-csecsemő konzultáció és terápia - A viselkedésszabályozás zavarai csecsemő és kisgyermekkorban. Animula Kiadó, Budapest.