Tantárgy adatlapja
A kurzus az etikai érvelés különböző típusainak filozófiatörténeti példáit tekinti át. Vizsgálja azok belső összefüggéseit, vagyis a nyugati etika történetében létrejött jellegzetes irányokat, fejlődési vonalakat. Ennek kapcsán tárgyalja az etika elméletének számos aktuális kérdését, mint az etikának a filozófián belül, valamint a rokon tudásterületekkel való összefüggésben történő elhelyezését, a cselekvés alanyának és érintettjeinek meghatározását, továbbá a normativitás megalapozásának, az etikai érvelés módjának és az alkalmazás módszertanának komplex, metaetikai jellegű problémáit. Az egyetem jellegének megfelelően hangsúly esik a keresztény ihletésű elméletek tárgyalására is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Arisztotelész: Nikomakhoszi etika. Budapest: Helikon, 1983.
Kant, I.: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése. Budapest, Gondolat, 1991.
Mill, J. S.: Szabadelvűség. Budapest, Európa, 1987.
Moore, G. E.: Principia ethica I. in: Tények és értékek. A modern angolszász etika irodalmából [Vál. Lónyai Mária] Budapest, Gondolat, 1981.
Platón: Állam. Budapest: Helikon, 1986
Spaemann, R.: Erkölcsi alapfogalmak. Pécs: Egyházfórum, 1999.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a)
tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.