Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja bemutatni a korszak eseményeit, valamint a társadalom-, gazdaság- és kulturális történetét. Olyan kulcsfontosságú témák kerülnek bemutatásra, mint a nagy földrajzi felfedezések és a gyarmatbirodalmak kialakulásának hatásai, a világkereskedelem és az ipar alakulása, valamint eszmék, felekezetek, politikai krízisek és konfliktusok, melyek meghatározták Európa történelmét az Oszmán hódításoktól és vallásháborúktól kezdve a Nagy Francia Forradalom és a napóleoni háborúk korán át az 1848-as „Népek Tavasza” viharos eseménysorozatáig.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
HAHNER Péter, A régi rend alkonya – Egyetemes történet 1648–1815, Budapest, Panem, 2006. ISBN: 978-963-545-428-0
VADÁSZ Sándor (szerk.), 19. századi egyetemes történelem 1789–1914, Budapest, Osiris, 2020, ISBN 978-963-276-415-3
POÓR János (szerk.), Kora újkori egyetemes történeti szöveggyűjtemény, Budapest, Osiris, 2000, ISBN 963-379-781-0
POÓR János (szerk.), A kora újkor története, Budapest, Osiris, 2009, ISBN 978-963276013-1
Ifj. BARTA János, „Napkirályok” tündöklése. Európa a 16-18. században, Debrecen, Csokonai, 1996, ISBN 963-260-087-8
PARKER, Geoffrey, Europe in crisis 1598–1648, Oxford, Blackwell, 2001, ISBN 0-631-22028-3
EVANS, Robert John Weston, The making of the Habsburg Monarchy 1500-1700. An interpretation, Oxford, Clarendon, 2002, ISBN 978-019-873-085-9
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
BRAUDEL, Fernand, Anyagi kultúra, gazdaság és kapitalizmus. XV-XVIII. század. A mindennapi élet struktúrái: a lehetséges és a lehetetlen, Budapest, Gutta, 2004, ISBN 963-214-729-4
CHAUNU, Pierre, A klasszikus Európa, Budapest, Osiris, 2001, ISBN 963-379-671-7
POUNDS, Norman, GREVILLE, John, Európa történeti földrajza, Budapest, Osiris, 2003, ISBN 963-389-384-4
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató megismerheti a korszak meghatározó történeti összefüggéseit, eseményeit, dátumait.
A hallgató megismerkedhet a korszak legfőbb forrásanyagával.
A kurzus célja, hogy a hallgató megfelelően ismerje és alkalmazni tudja a főbb forrásanyagot.