Tantárgy adatlapja
Az evolúciós fejlődéslélektan az evolúciós pszichológia szemüvegén keresztül, a természetes szelekció és a környezethez való alkalmazkodás elvéből kiindulva igyekszik feltárni és megérteni a magzati élet és a születés sajátosságait, rendellenességeit, a születés utáni szenzomotoros, érzelmi, kognitív és társas fejlődést. Keresi a gyermekkor sajátos, a felnőttkorra gyakran eltűnő vagy módosuló tulajdonságainak epigenetikus hátterét, ultimatív és proximatív magyarázatát. Nemcsak az ontogenetikus fejlődés minden gyermeknél hasonlóképpen alakuló szakaszait igyekszik az eddigiektől eltérő módon megközelíteni, hanem az egyéni különbségek kialakulását is, feltételezve, hogy az evolúciós múltunkban a gyermekkor során megjelenő szelekciós nyomásokra többféle adaptív válasz is kialakulhatott, azaz a gyermekeknek az átlagostól eltérő egyéni fejlődése nem feltétlenül idioszinkratikus, hanem adott esetben jól bejósolható, adaptív reakció.
A tanegység a következő témákat tárgyalja:
Az evolúciós fejlődéslélektan, mint új értelmezési keret; Az evolúciós szemlélet alapfogalmai; A terhesség, a magzati élet és a születés egyes jelenségeinek evolúciós értelmezése; Anyai ösztön, utódgondozás, kötődés; Lányok és fiúk. A nemre jellemző viselkedés öröklött és környezeti elemei; A hosszú gyermekkor előnyei; A kognitív reprezentáció gyermekkori sajátosságai; A gyermek, mint tanulógép; A társas megismerés, társas kapcsolatok alakulása; A családon belüli kapcsolatok; Hierarchia a csoportban. Együttműködés és versengés szerepe a túlélésben. Serdülőkor, szociokulturális neoténia; A játékos ember; Az erkölcs kialakulása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bereczkei Tamás, Evolúciós pszichológia, Budapest, Osiris, 2008. ISBN 978-963-276-006-3
Forgács P. József, Haselton, Martie G., Hippel, William von, Az evolúció és a társas megismerés, Budapest, Kairosz, 2008. ISBN 978-963-662-075-2
Pléh Csaba, Csányi Vilmos, Bereczkei Tamás (szerk.), Lélek és evolúció, Budapest, Osiris, 2001. ISBN 963-389-039-X
Ajánlott irodalom:
Bjorklund, David F., Pellegrini, Anthony D., The Origins of Human Nature : Evolutionary developmental psychology, Washington, APA, 2002. ISBN 978-155-798-878-2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Részletes ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
b) képességei
Képes a pszichológia módszertani eszközeivel a kulturális jelenségek történeti elemzésére.
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.