Tantárgy adatlapja
A tantárgy keretében olyan alkalmazott pszichológiai ágazat áttekintésére kerül sor, amely széleskörűen használja fel a szociálpszichológiai ismereteket. A választható témakörök:
Az agresszió pszichológiája,
A kulturális pszichológia,
A narratív pszichológia.
Az agresszió definíciója, fajtái, az erőszakos magatartás létrejöttének pszichológiai elméletei (biológiai, pszichodinamikus, szociális tanulás, szociálpszichológiai). Az agresszió pszichofiziológiája. A viselkedés szabályozása, az emocionális és kognitív kontroll. Az agresszív személyiség jellemzői, az erőszak létrejöttének szituatív faktorai. Agresszió, bűnözés, pszichopátia. Szubkultúrák szerepe az erőszakos viselkedésben. Szervezet és erőszak, terrorizmus. Az agresszív magatartás modifikációja, kognitív-magatartási tréningek.
A kulturaközi és kulturális összehasonlító pszichológia története. A társas viselkedésmintázatok kulturális eltérései. A biológiai illetve társadalmi nemek és a kultúra. A kultúra és az én. A kultúra és a kontrollal kapcsolatos orientációk. A kapcsolati harmónia kulturális vonásai. Kulturális pszichiátria.
A narratív pszichológia területének megismerése, elhelyezése a pszichológiai megközelítések között. Elméleti alapok megismerése. A narratív/paradigmatikus gondolkodás különbségeinek tárgyalása. Az identitás narratív felfogása. Módszertan: tudományos narratív pszichológiai tartalomelemzés. A kurzus további részében a narratív pszichológia területén született kutatások megismerése: klinikai vizsgálatok, nemzeti identitás vizsgálata, stb.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
RANSCHBURG Jenő, Félelem, harag, agresszió, Budapest, Tankönyvkiadó, 2008. ISBN 978-963-19-3812-8
MÜNNICH Iván, SZAKÁCS Ferenc, Az agresszív viselkedés kognitív szabályozásának kísérleti vizsgálata. In: GÖDÖNY József (szerk.), Kriminológiai és kriminalisztikai tanulmányok, XVI., Budapest, KJK, 1979.
BOROS János, Szervezet és erőszak, Belügyi Szemle, 48., 2000. 7-8., p. 129-134.
BOROS János, CSETNEKY László, Börtönpszichológia, Budapest, Rejtjel Kiadó, 2002.
NGUYEN LUU Anh, FÜLÖP Márta (szerk), Kultúra és pszichológia, Budapest, Osiris Kiadó, 2006. ISBN 963-389-480-8
Magyar Pszichológiai Szemle 64/1. szám, 2009. pp. 3-84., 111-138., 179-203.
LÁSZLÓ János, A történetek tudománya, Budapest, Új Mandátum Kiadó, 2005. ISBN 963-9494-59-3
LÁSZLÓ János, THOMKA Beáta, Narratívák 5, narratív pszichológia, Budapest, Kijárat Kiadó, 2001. ISBN 963-9136-74-3
EHMANN Beáta, A szöveg mélyén. Pszichológiai tartalomelemzés, Budapest, Új Mandátum, 2002. ISBN 963-9336-73-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a pszichológia jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
c) attitűdje
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelens
égek és problémák meglátására.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Rendelkezik egyéni és közösségi felelősségtudattal, felelősségvállalással.