Tantárgy adatlapja
A két félév során– a hagyományostól eltérő módon – nem tematikus, hanem korszakos bontásban tárgyaljuk a fejlődéslélektant. A munka sarokpontját Cole és Cole Fejlődéslélektan című tankönyve képezi.
A tankönyv fejlődéslélektani bevezető anyagát és megközelítését, eredeti szövegek (Freud, Piaget, Erikson) kontextusában értelmezzük.
A szemináriumi munka mellett gyakorlati vonatkozása is van a félévnek – mindenkinek egy anamnézis felvétele, illetve a felvétel során szerzett tapasztalatok tükrében kell reflektálnia az elsajátított elméleti ismereteket.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Cole, Sheila R.,Cole, Michael, Fejlődéslélektan, Budapest, Osiris Könyvkiadó, 1997. ISBN 963-379-166-9
Kósa Éva, Ritoókné Ádám Magda, Fejlődéslélektan szöveggyűjtemény, Budapest,Tankönyvkiadó, 1990.
Piaget, Jean, Inhelder, Bärbel, Gyermeklélektan, Budapest, Osiris Könyvkiadó, 1999. ISBN 963-379-625-3 (a feldolgozott részek)
Freud, Sigmund, Egy hisztéria-analízis töredéke, a Dóra-eset, In: Freud, Sigmund, A patkányember: négy klinikai esettanulmány, Budapest, Akadémiai, 1999. ISBN 963-05-7646-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
Tájékozott a pedagógiai tanácsadás módszertanában.
b) képességei
A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.
Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.
c) attitűdje
Személyiségét előítélet-mentesség, tolerancia, szociális érzékenység, segítő attitűd jellemzi, inkluzív és multikulturális szemlélettel rendelkezik, törekszik a kulturális önazonosság megőrzésének, ápolásának elősegítésére és a gyermekközösségbe történő beilleszkedés támogatására.
Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.