Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók a fejlődéspszichológia szak- és alkalmazott területének kurrens trendjeivel ismerkednek meg a gyakorlat szintjén. A hallgató feladata, hogy projektmunka keretében dolgozzon fel egy-egy kiválasztott témát az alábbiak közül. A tantárgyblokk első fele kiemelt figyelmet szentel a fejlődés interaktív történéseinek, s ebből a nézőpontból elemezi a fejlődési folyamatban szerepet játszó tényezőket. A kurzus másik kiemelt témaköre a „környezetbe ágyazott fejlődés” („development in context”) koncepció talaján foglalkozik a szűkebb és szélesebb környezet (társak, intézmények, média, és kulturális-ideológiai keretek) fejlődésre gyakorolt hatásával. A kurzus során feldolgozott témakörök: • Katalizátorok a fejlődéslélektani kutatások történetében • A fejlődés kezdetei, a csecsemőkor • Kognitív fejlődés: strukturalista megközelítés és információfeldolgozási modell • A szülői viselkedés aspektusai és hatásai • Fejlődés kontextusban: kulturális perspektívák, a kulturális változás hatásai • A tudás megszerzése és átadása • A serdülőkori fejlődés • A teljes életen át tartó fejlődés: a felnőttkor és az időskor • Fejlődéslélektani kutatások és klinikum • Fejlődéslélektani kutatások és társadalompolitika |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Dixon, R.A. & Lerner, R.M. (1992). A history of systems in developmental psychology. In M.H. Bornstein & M.E. Lamb (Eds.), Developmental Psychology. New Jersey: LEA, 3-58. • Rutter, M. and Rutter, M. (1993). Change and Continuity: Some developmental processes. In: Developing minds: Challange and continuity across the lifespan. Chapter 3. New York. BasicBooks. • Thompson, R. A. (2000): Ea rly sociopersonality developement. In. W. Damon (Ed.), Handbook of child psychology (5th ed.), Vol. 3. Social, emotional, and personality development. New York: Wiley. • Greenfield, P. M., Fuligni H.K., Andrews, and Ashley Maynard (2003). Cultural pathways through universal development. Annual Review of Psychology 54:461–90. Ajánlott irodalom: • Flavel, J.H. (1992): Cognitive development: past, present, and future. Developmental Psychology, 28, 998-1005. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - a fejlődéspszichológia elméletei, kutatási módszerei - a fejlődési elméletek praktikus vonzatai b) képességei - fejlődéspszichológiai problémák áttekintése és konceptualizálása különféle elméleti keretekben - fejlődéspszichológia tudományos eredményeinek alkalmazott értelmezése |