Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja bemutatni a testi és lelki fejlődés sajátosságait a csecsemőkortól kezdve az intézményes oktatás végéig, röviden kitekintve a felnőttkori fejlődésre is. Kitérünk azokra a jelenségekre, amelyek esetében felmerülhet a lelki eredetű tünetképződés melynek kezeléséhez szakemberre lehet szükség.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A fejlődéshez kapcsolódó alapismeretek: a fejlődés megközelítése, fejlődés és kontextus, az öröklés vagy környezet vita, nemi és kulturális különbségek, a születés előtti időszak. Fejlődéspszichológia a gyakorlatban.
Csecsemő-és kisgyermekkor: az anya gyerek kapcsolat, újabb kutatások: a reziliencia megalapozása. A személyiségfejlődés kezdeteire vonatkozó elméletek.
A fejlődés testi és lelki jellemzői óvodáskorban és kisiskoláskorban, a karakter fejlődését hangsúlyozottan befolyásoló időszakok.
Prepubertás, pubertás és adoleszcens kor: fejlődési sajátosságok és rizikótényezők. A kapcsolatok alakulása serdülőkorban.
A felnőttkor szakaszai és a fejlődés jellemzői az életút során
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Különböző életkorú gyermekek megfigyelése iskolai /óvodai/otthoni környezetben, illetve játék vagy más tevékenység során, a megfigyelés leírása, bemutatása, kérdésfelvetések, megbeszélés.
Szülőkkel és/vagy tanárokkal folytatott problémafeltáró konzultáció megvalósítása egy kamaszkorú gyermek kapcsán. A konzultációról jegyzőkönyv készítése és bemutatása.
Esszé megírása az elméleti ismeretanyagban szereplő kognitív folyamatról, ennek bemutatása és megbeszélése. Pl: a rajz fejlődése az iskoláskor előtt időszakban stb.
A pszichikus fejlődés rizikótényezőinek bemutatása – egy választott életkorban- művészeti alkotáson keresztül, prezentáció formájában.
Tanulási nehézségre, viselkedészavarra, vagy szorongásra vonatkozó prezentáció megírása, amely konkrét esetleírást is bemutat. Az eset lehet valós, vagy művészeti alkotásból származó.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dr. Ranschburg Jenő, (1998) Pszichológiai rendelleneségek gyermekkorban Nemzeti Tankönyvkiadó, 4. kiadás 2002.
Vajda Zsuzsanna (2006): A gyermek pszichológiai fejlődése, Helikon Kiadó, Budapest.
Donal W. Winnicot, (2000) Kisgyermek, család, külvilág, Animula Kiadó.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Cole M., Cole, S. R. (2006), Fejlődéslélektan, Osiris Kiadó, Budapest
Mérei, F., Binét, Á. (1998) Gyermeklélektan, Medicina, Budapest
PF Kernberg et al. (2000) Személyiségzavarok gyermek és serdülőkorban, Animula Kiadó
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók ismereteket szereznek a fejlődéslélektan keretében megjelenő tradicionális és újabb elméleti álláspontokról, megismerik a testi és lelki fejlődés sajátosságait, a személyiség fejlődésének kezdeteit, az erre vonatkozó elméleteket. Betekintést nyernek a különböző életkorok rizikófaktoraiba, valamint felismerik a leggyakoribb pszichikus tüneteket, amelyek már a gyermekkorban jelentkeznek.
Megértik és felismerik az összefügéseket a személyiség alakulása és a környezet adta lehetőségek között, felismerik a pszichikus eredetű jelenségeket gyermekcsoportokban és ismerik a lehetőségeket, ahol kivizsgálást, kezelést kaphatnak a szülők bevonásával.
Jártasságot szereznek gyermekek megfigyelésében és a vizsgálati jegyzőkönyvek megírásában, szülőkkel való konzultációban, oktatókkal való esetmegbeszélésben.