Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fejlődést segítő és fejlesztő játékok
Tárgy kódja: BBLOP07700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgycsoport célja olyan ismeretek nyújtása, képességek, magatartásformák alakítása, fejlesztése, amelyek a fenntartható fejlődés pedagógiai elveit alapul véve felkészítik a hallgatókat a játéknak, mint tevékenységnek és mint nevelési eszköznek a megismerésére, a pedagógus szerepének helyes értelmezésére, a 3-6-7 éves korú gyermekek játékával összefüggő pedagógiai feladatok ellátására.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Olyan módszertani kultúra, szemlélet megalapozása, amelyben a játék semmi mással nem pótolható, fejlesztő szerepét vallva differenciált bánásmóddal az esélyegyenlőség szempontját érvényesíti a játék jellemzőinek figyelembe vételével, továbbá amelyben természetes szükséglet az önreflexió. A játék szerepe a korai tanulásban és a kötődésben. A szocializáció és a kognitív folyamatok összefüggései a fejlődésben. A játék fajtái, a játék fejlődése, a játékelméletek rövid összefoglalása. Játék az óvodában. A játékban megnyilvánuló kognitív folyamatok fejlődési sajátosságai, a társas kapcsolatok fejlődése. Játéktanítás. A fejlődési zavarok prevenciója és korrekciója a játékban. A tanulási nehézségek prevenciós és korrekciós lehetőségei fejlesztő játékokkal. A figyelem, a hiperaktivitás, a beszédfejlődési problémák és más fejlődési zavarok megnyilvánulásai a játékban. A részképesség zavarok korrekciós lehetőségei a játékhelyzet feltételeinek változtatásával. Speciális fejlesztő játékok.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A hallgatók ismerkedjenek meg a gyermeki játék fejlődésének főbb elméleti koncepcióival, életkori és individuális jellemzőivel. Elméleti és gyakorlati ismereteket kapjanak az óvodában alkalmazható speciális fejlesztő eljárásokról, prevenció-korrekció formáiról, módszereiről.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Martonné Tamás Márta: Fejlesztő pedagógia. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest, 2002. ISBN 9634635458

Perlai Rezsőné: Az óvodáskor fejlesztő játékai. OKKER, Budapest, 1998. ISBN 9789637315619

Koltainé Balogh Katalin (szerk.): Játsszunk okosan! Tematikus játéktár a gyermekek egyéni képességeinek fejlesztéséhez, Novum Kiadó, Budapest, 2015. ISBN 9786155581151

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Fejlesztő pedagógia című folyóirat tematikus számai

Porkolábné Balogh Katalin (szerk): Komplex prevenciós óvodai program Kudarc nélkül az iskolában. Argumentum Kiadó, Budapest, 2004. ISBN 9634462987

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

Ismeri a fejlesztő játékok prevenciós, korrekciós hatásait, a játékok alkalmazásának szempontjait, módszereit.

b) képességei

Képes alkalmazni a fejlesztésben azokat a játékokat, melyek a gondolkodási stratégia fejlesztése mellett, a kognitív folyamatokra az értelmi fejlődésre és a mozgásfejlődésre is hatással vannak.

d) autonómiája és felelőssége

Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt