Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Felekezeti iskolák
Tárgy kódja: BT-PSZ-4070
Óraszám: N: 0/0/0, L: 3/0/0
Kreditérték: 1
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A felekezeti oktatás számára elengedhetetlen egyházi útmutatások, etikai alapelvek megismerése. A felekezeti közoktatási tevékenységeket megalapozó jogi normák, jogszabályok feldolgozása. A felekezeti közoktatás támogató szakmai szolgáltató intézményeinek tevékenységének megismerése.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. A felekezeti iskolarendszer történetének, közoktatási tevékenységének, intézményhálózatának áttekintése.
  2. A felekezetek, az egyes iskolafenntartók közoktatási tevékenységének általános és specifikus szabályai, jellemzői.
  3. A felekezeti közoktatás újjászerveződése a rendszerváltás után, illeszkedése a magyar közoktatás egészébe.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Katolikus Nevelés Kongregációja (1977): A katolikus iskola. Róma. www.ppek.hu/konyvek/Katolikus_Neveles_Kongregacioja_A_katolikus_iskola_1.pdf

-        A lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi C. törvény

-        A Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között létrejött megállapodá

sról szóló 1999. évi LXX.. törvény 

-        A nem önkormányzati iskolafenntartásra vonatkozó törvények, jogszabályok, rendeletek, ideértve az Alaptörvény vonatkozó részeit is.

-        Korzenszky Richárd: Szünet nélkül. Egyházról, iskoláról. Tihany, 2000.

-        Korzenszky Richárd: Egyház és iskola, Vigília 1997.6. (443-119. o.)

-        Kotschy Beáta: A keresztény pedagógia és iskola, Vigília 2000. 5.

-       

Pusztai Gabriella (2001): Oktatási esélyegyenlőség a felekezeti középiskolákban (Andorka Rudolf Társadalomtudományi Társaság Műhelytanulmány 2.) https://www.szepi.hu/irodalom/Iskola_es_kozosseg.pdf

Ajánlott irodalom:

-        Kelemen Elemér: Egyházi iskolák a magyar oktatásban.  In.: Új Pedagógiai Szemle, 42. 2. 1997.

-        Kemenes László: Katolikus iskolák az egyházi iskolák államosítása után. In.: Nyelvünk és Kultúránk 1990.

-        Mészáros István: Állami és egyházi iskolák. In.: Új Pedagógiai Szemle, 41. 1. 1991.

-        Nagy Péter Tibor: A magyar oktatáspolitika és az egyházak a rendszerváltásban. Bp., 1994.

-        Pregun István: Egyház és iskola. In.: Pedagógiai Műhely, 4. 1998.

-        Pusztai Gabriella: Iskola és közösség – Felekezeti középiskolások az ezredfordulón, Bp., 2003.

-        Imre Anna: A felekezeti középiskolák jellemzői a statisztikai adatok tükrében, Educatio 200/3. (479-491.o.)

-        Erdős István: Egy katolikus iskola tanulóinak társadalmi háttere és értékpreferenciái (kézirat) Debreceni Egyetem, Szociológiai Tanszék 2003.

-         Horváth Aliz: Egy egyházi gimnázium szervezeti fejlődése OTDK dolgozat 14/151/2003

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a) tudása

-        ismeri az egyház/egyházak szerepét az európai iskolarendszerek kialakulásában és változásaiban

-        ismeri az egyház/egyházak szerepét a magyarországi köznevelési rendszer létrejöttében és jelenlegi helyzetében

b) képességei

-        képes a folyamatok elemzésére, értékelésére

c) attitűdje

-        elkötelezett a sokszínű köznevelési rendszer működése mellett

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt