Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A hallgatók ismerjék meg a tudás szerepét a versenyképesség megőrzésében.
Ismerjék meg a tudásmenedzsment fogalmát, szerepét az oktatási intézményekben.
Az élethosszig tartó tanulás jelentőségének megismerése a pedagógus életpályán.
Sajátítsák el az iskola, mint tudástermelő szervezet működtetésének és fejlesztésének lehetséges módjait.
Ismerjék meg a felnőttek tanulási motivációit, szükségleteik felmérésének eszközeit.
Váljanak képessé tudásmenedzsment folyamatok koordinálására, fejlesztésére.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A tudás mibenléte változó környezetben. Tudásmenedzsment fogalma.
Egyéni és szervezeti tudás.
Innováció és tudásmenedzsment kapcsolata.
A tanulószervezet jellemzői.
A felnőttek, különösen a pedagógusok tanulási jellemzői.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Tudásmenedzsment folyamatok az iskolában.
Pedagógusok tudásmegosztása.
Tanulási folyamatok szervezése, tervezése az intézményben.
A tudás és a szervezetfejlesztés összefüggései.
Formális és informális tudásmegosztó csatornák működése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bencsik Andrea: A tudásmenedzsment elméletben és gyakorlatban Budapest, Akadémiai Kiadó 2024.ISBN 978 963 664 018 7
Tomka János: A megosztott tudás hatalom Harmat, Budapest,2012.ISBN 978-963-288-093-8
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Halász Gábor-Fazekas Ágnes-Lukács Teodóra (szerk): Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban Akadémiai Kiadó, Budapest 2020.ISBN 978 963 454 561 3
Halász Gábor-Fazekas Ágnes: A tudás keletkezése Budapest, Gondolat Kiadó 2020.ISBN 978 963 556 04+9 3
Simándi Szilvia: Közösségi tanulás felnőttkorban Budapest, Akadémiai Kiadó 2019 ISBN 978 963 454 321 3
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Ismeret: Ismeretekkel rendelkezik a felnőttek tanulására, tanulási motivációira és tanítási módszereire vonatkozóan.
Képesség: A felnőttek tanulási jellemzői megismerése által képessé válik pedagógusok tanulási útjai támogatására. A tudásmenedzsment folyamatok és gyakorlatok nemeztközi áttekintésén keresztül vitákban képviseli álláspontját, a megismert megközelítések alapján saját álláspontot alakít ki, melyet képes érvekkel alátámasztani. Elemzésekkel képes intézményi helyzetelemzést készíteni, fejlesztési javaslatokat megfogalmazni.
A tudásmenedzsment folyamatok megismerése, gyakorlatok elemzése által képessé válik intézményi szintű tudásmenedzsment tervezési dokumentumok elkészítésére
Attitűd: A menedzsment tudomány és a felnőtt tanulás jellemzőinek megismerésével hozzájárul a hallgatók interdiszciplináris, komplex, problémamegoldó szemléletének alakulásához.
Autonómia, felelősség:A pedagógusok tanulási szükségleteinek és lehetőségeinek megismerésével megbízható partnerré válhat a pedagógus közösség fejlesztésében. Saját és kollégái szakmai támogatásában képes és kész felelő szerepet vállalni.