Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatókat megismertesse a szervezet fejlesztés lehetséges irányaival, a projektmenedzsment módszertanával. A kurzus nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a hallgatók a gyakorlatban ismerkedhessenek meg és sajátítsanak el olyan irányítási és menedzselési módszereket és kultúrát, amely a szervezeti és gazdasági tevékenységeket széles kontextusban értelmezi. A hallgatók a félév végére a gazdasági hatékonyság dimenzióin túl társadalmi és ökológiai fenntarthatóság elvek és módszerek ismeretében képesek projektet és feladatot, irányítást szervezni akár folyamatosan változó keretrendszerben.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dr. Baritz Sarolta Laura: Háromdimenziós gazdaság, Budapest, Kairosz, 2016. ISBN 9789636628604
Kieser, Alfred: Szervezetelméletetek, Budapest, Aula Kiadó Kft., 1995. ISBN 9635030436
Czakó Ágnes: Szervezetek, szerveződések a társadalomban; Szervezetszociológiai jegyzetek
BCE Szociológia és Társadalompolitika Intézet,
Jávor István: Felelőtlen szervezetek, In: Szociológiai Szemle, 2004/1: 66-87.
Projektmenedzsment útmutató - PMBOK Guide - 6. kiadás, Akadémiai Kiadó Zrt., 2019. ISBN 9789634543510
Bajnok Andrea, Berta Judit, Kajtár Edit, Kriskó Edina, Roberts Éva: Szervezetfejlesztés, Budapest, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 2019. ISBN 9789634982418
http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/0010_2A_01_Czako_Agnes_Szervezetek_szervezodesek_a_tarsadalomban-Szervezetszociologiai_jegyzetek/adatok.html
http://www.socio.mta.hu/mszt/20041/003.pdf
https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/15911/S
zervezetfejlesztes.pdf;jsessionid=F05BEF6A943897D7A993F8A6531001C1?sequence=1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és nemzetközi kontextusban is vizsgálja a hazai jóléti folyamatokat, a magyarországi trendeket és adatokat, valamint szakpolitikai reformokat.
Rendelkezik az ágazati intézményrendszer ismeretével, különös tekintettel az egészségügyi, köznevelési, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekre és szolgáltatásokra.
Rendelkezik alapvető pályázati és projektirányítási ismeretekkel.
Megfelelő kommunikációs és konfliktuskezelési ismeretekkel rendelkezik.
Rendelkezik a feladatai ellátásához szükséges alapvető információs technológiai ismeretekkel.
b) képességei
Képes a gondoskodáspolitika területének tudományos színvonalú kutatására és elemzésére.
Képes kreatív és projektszemléletű gondolkodásra, pályázatok előkészítésére, végrehajtására.
Képes a tevékenységére vonatkozó jogszabályok megfelelő megismerésére, értelmezésére, alkalmazására, és az államigazgatás rendszereiben való eligazodásra.
Képes felmérni a feladatai ellátáshoz szükséges erőforrásokat.
c) attitűdje
Operatív szemlélet jellemzi.
Reális énképpel és önkontrollal rendelkezik.
Analizáló – szintetizáló és összefüggések feltárására képes.
Munkavégzésében precizitás és igényesség jellemzi.
Vezetői kompetenciái megfelelő elemzőkészségen, empátián és döntőképességen alapulnak.
d) autonómiája és felelőssége
Biztosítja a rábízott szervezet megfelelő működését.
Feladatait önállóan, felelősen gondolkodva végzi, de nyitott az együttműködésre és a csoportban történő munkavégzésre.
A tevékenységét szabályozó előírásokat és utasításokat pontosan betartja, kötelezettségei megfelelő ellátásáért személyes felelősséget vállal.
Elkötelezett a keresztény értékek és a hivatását jellemző társadalmi normák – különös tekintettel az emberi méltóság és emberi jogok, szabadság, igazság és igazságosság, szociális szeretet, szolidaritás, szubszidiaritás, valamint közjó – mellett.