Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: Olyan tanítók képzése, akik ismerik a természetföldrajzi jellemzőit, alapösszefüggéseit, a fenntarthatóság mentén, akik ismerik és érvényesíteni tudják a környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés, valamint a hazaszeretetre nevelés alapelveit és módszereit. Olyan egységes szemléletű természettudományi képzés megalapozása, rendszerszemléletű gondolkodásmód kialakítása, amely fokozatosan tárja fel az élő-és élettelen természetfelépítő jelenségeit, folyamatait, kölcsönhatásait. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Bihariné dr. Krekó Ilona-Kanczler Gyulánl dr. :Természetismeret I. Természetföldrajz (2017) ELTE TÓK, UNESCO: Fenntartható fejlődési célok oktatása - Tanulási célok (2017) (pdf) Boldis Anna Kornélia (2013) A környező világ megismerésének módszerei. In: „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt A környezetismeret tantárgy taneszközeire vonatkozó szakmai ajánlás (OFI) Dr. Dámné Erdei Gabriella: A környezetismeret-természetismeret tanításának módszertana I-II. (2005) Debrecen Ajánlott irodalom: Farkas B. P. (2011): Természetföldrajzi animációk az oktatásban. In: Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan. Tanulmánykötet. ELTE TTK, Budapest Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997 Fűzné Koszó M. (2011): Környezetünkről természetesen tanítani. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula PKTÓI, Szeged, 67 p. Nahalka I. (2014): A természettudományos nevelés pedagógiai háttere. In: Radnóti K. (szerk.): A természettudomány tanítása. Mozaik Kiadó, Szeged, pp. 20–48. Javasolt internetes forrás: |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri a nevelési, oktatási preferenciákat, a közoktatás tartalmi szabályozásának dokumentumait; a személyiségfejlődés és fejlesztés pszichológiai tényezőit, a 6–12 éves gyermekek sajátosságait. Rendelkezik a természettudományok alapoktatásához szükséges korszerű ismeretrendszerekkel, összefüggésekkel, tantárgy-pedagógiai eljárásokkal. b) képességei A 6-12 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére. A 6-12 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira adaptív módon épít. c) a szakmai attitűdök és magatartás Rendelkezik önismerettel, együttműködési készséggel, személyi felelősségérzettel, fejlett kommunikációs képességekkel. Környezettudatos magatartással személyes példaként szolgál, a fenntartható fejlődés igén yelte felelősségérzettel bír. |