Tantárgy adatlapja
Az előadás a képírás közegében találja meg esztétikai vizsgálódásának tárgyát. A gyakorlati filozófia egyik elemeként az esztétikai nézőpont alkalmazása minden műalkotás elemzéséhez szükséges alapfeltétel. Az alapvető filmművészeti kifejezőeszközök (kép, montázs, narráció) és a hozzájuk kapcsolódó altémák (vizuális képsor, keret, képarányok, kompozíció, képmélység, képsík, a montázs különböző fajtái, a filmes elbeszélés típusai, jellegzetességei, stb.) filozófiai jellegű tárgyalásán keresztül lehetőség nyílik a filmművészettel kapcsolatos reflektált szemléletmód kialakítására. Sor kerül néhány hazai és nemzetközi filmesztétikai elmélet eredményeinek számbavételére, valamint a műfajtipológia szempontjainak elméleti áttekintésére is. Az előadás gyakorlatorientált; a fogalmi vizsgálódások konkrét műalkotások példáira vonatkoznak, ezzel is lehetővé téve az egyéni és a közös kritikai természetű filmesztétikai reflexiók begyakorlását.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
A film formanyelve (tanári jegyzet)
Optikai alapok (tanári jegyzet)
Siegfried Kracauer: A film elmélete I-II. Bp. 1964. I.k. 63-89
Lukács György: Gondolatok a mozi esztétikájáról. in: Ifjúkori művek. Magvető, 1977. 594-601.
Hevesy István: A filmjáték esztétikája és dramaturgiája. Bp. 1985. 3-63.
Szőts István: Röpirat a magyar filmművészet ügyében. In: Szilánkok és gyaluforgácsok. szerk: Pintér Judit, Zalán Vince, Bp. 1999. 109-157.
Rudolf Arnheim: A film mint művészet. Bp. 1984. 165-201.
André Bazin: Mi a film? Bp. 1995. 7-23; 1
74-188.
Bíró Yvette: A hetedik művészet. Bp. 1998. 5-34; 232-270.
Roman Ingarden: Néhány megjegyzés a filmművészetről. in: A film és a többi művészet. vál: Kenedi János. Bp. 1977. 126-150.
Ajánlott irodalom:
Gottfried Boehm: A kép hermeneutikájához. Athenaeum, 1993, I.4.
Torben Grodal: Moving Pictures. A New Theory of Film, Genres, Feelings, and Cognition. Oxford, 1997.
Rick Altmann: Film/Genre. London, 2000.
George Bluestone: Novels into Film.: The Metamorphosis of Fiction into Cinema. Baltimore, 1957.
Knut Hickethier – Hartmut Winkler (Hrsg.): Filmwahrnehmung. Berlin, 1990.
Helmut Korte: Einführung in die Systematische Filmanalyse. Berlin, 2000. 2. Aufl. 2001.