Tantárgy adatlapja
A filozófiatudomány kezdettől fogva szembesült az ismeretszerzés módszerének a kérdésével. Ezt a kérdést a jelentős gondolkodók sokféleképpen válaszolták meg, amely módok egymással mégis összefüggnek és egyetlen rendszert képeznek. Vannak természetesen egymással nehezen egyeztethető módszertanok, ezek azonban az alaposan megismerés fényében mégis összekapcsolhatóknak bizonyulnak. A tantárgy keretében e módszertanok történetét és elméleti szerkezetét tekintjük át, értékeljük, miközben reflektálunk magának a módszertannak a módszerére is. Bár a kurzus a filozófiai módszerek egy széles skálájáról, s ezek alkalmazásáról kíván képet adni, ami egyszersmind azt is megköveteli, hogy a hallgatók ismereteket szerezzenek a filozófiai kutatás történeti formáiról, azt reméljük, hogy az órákon szerzett ismeretek hasznos eszköznek bizonyulnak számukra saját filozófiai gondolkodásuk és tanulmányírói gyakorlatuk során. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Platón: Theiatétosz. Budapest, Atlantisz, 2001. Descartes, René: Értekezés a módszerről. Budapest, Ikon, 1996. Daly, Chris: An Introduction to Philosophical Methods. Peterborough, Broadview Press, 2010. Daly, Chris szerk.: The Palgrave Handbook of Philosophical Methods. New York, Palgrave Macmillan, 2015. Gadamer Hans-Georg: Igazság és módszer. Budapest, Gondolat, 1984. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban. b) képességei Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására. |