Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fogalmazástanítás, helyesírás-tanítás
Tárgy kódja: BBLTI08800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

A fogalmazástanítás cél- és feladatrendszere. A fogalmazástanítás módszerei. Az önálló szövegalkotás elsajátításának lépései. Az ellenőrzés és értékelés problémái. Fogalmazási gyakorlatok.

A helyesírás tanítása, helye az anyanyelvi nevelés rendszerében. A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai. A helyesírási ismeretek és készségek ellenőrzése, értékelése.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1.       Besir Anna – G. Kovács Erzsébet – Koós Ildikó: Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. OFI, Bp., 2014. ISBN 978-963-682-794-6

2.       Adamikné Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8

3.       Kernya Róza (szerk.): Az anyanyelvi nevelés módszerei. Általános iskola 1–4. osztály. Trezor Kiadó, Bp., 2008. ISBN 978-963-8144-28-7

4.       NAT, Kerettanterv

5.       Baloghné

Zsoldos Julianna: A nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés tantárgy-pedagógiája Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1987.

 

Ajánlott irodalom:

1.       Antalné Szabó Ágnes: Kreatív helyesírási gyakorlatok. In: Magyartanári ötlettár, 2012.

2.       Cserhalmi Zsuzsa: Írás- és olvasásfejlesztés. In: Amit az irodalomtanításról tudni kellene... Korona Kiadó, Bp., Korona, 2000. 21–29. ISBN 963-9191-59-0

3.       Tóth Beatrix: A nyelvi kompetenciák élményközpontú fejlesztése. ELTE TÓFK 2003.

4.      

Tóth Beatrix: Fogalmazástanítás – miért és hogyan másképpen? In: Anyanyelv-pedagógia, 2008/1.

5.       pedagógiai, módszertani lapok (Tanító, Csengőszó, Csodaceruza, Fordulópont, Magyartanítás, Anyanyelv-pedagógia, Iskolakultúra, Könyv és nevelés stb.)

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)   

e="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">tudása

-    Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.

-    Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.

-    Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.

-    Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).

-    A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.

b)   képességei

-    A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmak

at képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.

-    Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.

-    Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.

-    Támogató tanulási környezetet biztosít.

-    A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.

-    Képes a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkája során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni.

-    Tevékenységére szakszerűen reflektál.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt