Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fogvatartás és reintegráció a büntetés-végrehajtásban
Tárgy kódja: BBLCP08600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

A hallgató ismerje meg, sajátítsa el mindazon büntetés-végrehajtási ismereteket, amelyek az elítéltek kezelésének elméleti és gyakorlati hátterét tárják fel. A hallgatók a félév során rendszerbe foglalva tudják értelmezni a büntetés-végrehajtási reintegrációs tiszt feladatait, azok illeszkedését a szabadságvesztés végrehajtásába.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

2013. évi CCXL. törvény a büntetések, az intézkedések, egyes kényszerintézkedések és a szabálysértési elzárás végrehajtásáról

Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban (2015). Schmehl János, Pallo József (szerk.) Büntetés-végrehajtási Szervezet Tudományos Tanácsa 2015, Börtönügyi Tanulmányok 2.

ISBN 9789638999634

Lőrincz József (2006): A „nevelés-gondolat” a XX. századi hazai börtönügyben – jogászi szemmel. Börtönügyi Szemle, 2006. 3.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.

Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.

Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.

b) képességei

Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.

Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.

Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.

d) autonómiája és felelőssége

A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.

Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.

Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt