Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy vázlatos áttekintést ad a francia nyelvű irodalmi életről a kezdetektől a reneszánsz kibontakozásáig.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Bemutatja az egyes műfajok legfontosabb képviselőit, a középkor és a reneszánsz klasszikus ókorral való kapcsolatát, a két korszak művészet- és irodalomtörténeti irányait: gesztaénekek, gótika, Villon, Marie de France, humanizmus, reneszánsz, Marguerite de Navarre, Rabelais, Montaige és a Pléiade költői.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dictionnaire de Lettres Françaises, le Moyen Âge, Paris, Fayard, 1992. ISBN 9782253056621
Jean Delumeau, Reneszánsz, Budapest, Osiris, 1994. ISBN 9633897564
La France médiévale, s, France Loisirs, août 1997. ISBN 2-7441-0884-7
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
La France de la Renaissance, France Loisirs, 1998, ISBN 2-7441-1743-9
Didier Le Fur, Une autre histoire de la Renaissance, Paris, Éditions Perrin, 2018, ISBN 978-2-262-07059-5
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
1. Szakmai kompetenciák fejlesztése
A tantárgy olyan ismereteket nyújt, amelyek elengedhetetlenek a francia nyelv, irodalom és kultúra mélyebb megértéséhez, ezáltal teljesíti a bölcsész- és nyelvszakos hallgatók számára meghatározott tanulmányi követelményeket. Történeti és kulturális kontextusba helyezés: A hallgatók megismerik a francia irodalom kialakulását és fejlődését, amely segíti a történeti perspektíva elsajátítását. Ez kulcsfontosságú a filológiai, művészettörténeti és nyelvészeti tanulmányokhoz. Szövegértelmezési készség: Az egyes műfajok (pl. gesztaénekek, reneszánsz próza és költészet) elemzése fejleszti az értő olvasás és kritikai szövegelemzés képességét. Összehasonlító irodalomtudományi ismeretek: A középkor és a reneszánsz irodalmának vizsgálata során a hallgatók megértik az antik örökség hatását, valamint a korszakok közötti átmeneteket és kölcsönhatásokat.
2. Kommunikációs és nyelvi kompetenciák fejlesztése
A tantárgy segíti a hallgatókat abban, hogy fejlesszék francia nyelvi és szakmai kommunikációs készségeiket. Francia nyelvű szövegelemzés és interpretáció: Az eredeti nyelven történő olvasás és elemzés elősegíti a nyelvi fejlődést. Szakmai szókincs bővítése: A középkori és reneszánsz irodalmi terminológia elsajátítása hozzájárul az irodalomtudományi és nyelvészeti ismeretek mélyítéséhez.
3. Kritikai gondolkodás és interdiszciplináris készségek fejlesztése
Történelmi és művészeti összefüggések feltárása: A tantárgy segíti a hallgatókat abban, hogy az irodalmat szélesebb kulturális és társadalmi kontextusban értelmezzék. Humanista szemlélet kialakítása: Az olyan szerzők, mint Rabelais vagy Montaigne gondolatvilágának megismerése hozzájárul a kritikai gondolkodás fejlesztéséhez.
4. A KKK-ban meghatározott kompetenciaelemek teljesítése
A tantárgy az alábbi kompetenciák teljesítésében nyújt segítséget: Tudásalapú kompetenciák: A francia irodalom és kultúra történeti fejlődésének ismerete. Módszertani kompetenciák: Irodalmi szövegek elemzésének és értelmezésének képessége. Kommunikációs és nyelvi kompetenciák: A francia nyelvű szakmai szókincs elsajátítása, írásbeli és szóbeli elemzőkészség fejlesztése. Attitűdbeli kompetenciák: Nyitottság a kulturális és történelmi változások megértésére, kritikai szemlélet kialakítása az irodalom és művészetek iránt. A tantárgy egyértelműen hozzájárul a KKK által megfogalmazott célokhoz.