Tantárgy adatlapja
A XVIII. század esztétikájának alapfogalmai; zenetörténet; festészet; irodalom és művészet kapcsolata (Diderot), szalonok; a XIX. századi esztétikai fogalmak, zene és irodalom; festészet és irodalom (Baudelaire); építészet és irodalom; a XX. századi intellektuális irányzatok, az avant-garde irányzatok, irodalom és festészet; a XX. századi zene, filmművészet. A tantárgy bemutatja a francia szellemi életben rendkívül fontos szerepet játszó művészet- és kultúrtörténetet, mely évszázadokig jelentős hatást gyakorolt az európai művészeti és esztétikai gondolkodás fejlődésére. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
FAURE, Élie, Histoire de l’art, L’esprit des formes, 1 – 2. köt., Paris, Gallimard, 1991, ISBN 2-070-32521-0, 207032656X Anne-Sophie Molinie et Genevieve Di Rosa, Enseigner l'histoire des arts dans le premier degré. Le dialogue des disciplines, Paris, L'Harmattan, 2020, ISBN 978-2-343-18442-5 R oland Recht, Philippe Sénéchal, Claire Barbillon et François-René Martin (dir.), Histoire de l’histoire de l’art en France au XIXe siecle, La Documentation française / College de France / INHA, 2008, ISBN : 9782110065391 Serge Fauchereau, Avant-gardes du XXe siecle, Flammarion, 2016, ISBN : 9782081390416 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. b) képességei - Értelmezi az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát. - Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi. |