Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók megismerhetik a francia posztkolonialista elméleteket, a frankofónia intézményeit, az európai, észak-afrikai és kanadai frankofón kultúrákat (identitással, nyelvvel és geopolitikával kapcsolatos kérdéseket), a frankofón irodalmakat, azok műfaji sajátosságait. Ezek az ismeretek segítenek az európai és a francia kultúrát is megfelelő diakrón és szinkrón kontextusba helyezni.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Joubert, Jean-Louis, Les voleurs de langue Traversée de la francophonie littéraire, éd. Philippe Rey, 2006.
Beniamino, Michel, La francophonie littéraire. Essai pour une théorie, Paris, L’Harmattan, 1999. coll. Espaces francophones.
Moura, Jean-Marc, Littératures francophones et théorie postcoloniale, Paris, PUF, 1999.
A posztmodern irodalomtudomány kialakulása, Szöveggyűjtemény, szerk. Bókay Antal, Vilcsek Béla, Szamosi Gertrud, Sári László, Budapest, Osiris, 2002.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a magyar és európai identitás szakterületileg legfontosabb kulturális szövegeit, kontextusait, valamint, ha van, legalább egy, a saját szakirányához kapcsolódó Európán kívüli kultúra legfontosabb vonásait.
Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
b) képesség
Képes legalább egy, a szakirányához kapcsolódó, Európán kívüli kultúra, eszmerendszer szempontjából az adott újlatin nyelvű kultúra jelenségeit értelmezni.
Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi.