Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus során a hallgatók megismerhetik a francia posztkolonialista elméleteket, a frankofónia intézményeit, az európai, észak-afrikai és kanadai frankofón kultúrákat (identitással, nyelvvel és geopolitikával kapcsolatos kérdéseket), a frankofón irodalmakat, azok műfaji sajátosságait. Ezek az ismeretek segítenek az európai és a francia kultúrát is megfelelő diakrón és szinkrón kontextusba helyezni.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Joubert, Jean-Louis, Les voleurs de langue Traversée de la francophonie littéraire, éd. Philippe Rey, 2006.
Beniamino, Michel, La francophonie littéraire. Essai pour une théorie, Paris, L’Harmattan, 1999, coll. Espaces francophones.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Moura, Jean-Marc, Littératures francophones et théorie postcoloniale, Paris, PUF, 1999.
A posztmodern irodalomtudomány kialakulása, Szöveggyűjtemény, szerk. Bókay Antal, Vilcsek Béla, Szamosi Gertrud, Sári László, Budapest, Osiris, 2002.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
1. Nyelvi és kulturális kompetencia fejlesztése
A tantárgy mélyebb betekintést nyújt a frankofón világ sokszínűségébe, így a hallgatók nemcsak Franciaország kulturális és nyelvi sajátosságait ismerik meg, hanem a francia nyelv eltérő változatait is (pl. kanadai, afrikai, karibi variánsok). Ez a tudás hozzájárul: a nyelvi variabilitás és a frankofón kultúrák közötti különbségek megértéséhez, az interkulturális kommunikáció fejlesztéséhez, a nyelv és identitás kapcsolatának tudatosításához, ami fontos a kulturális érzékenység kialakításában.
2. Történeti és társadalmi kontextusba ágyazott tudás
A posztkolonialista elméletek és a frankofónia intézményeinek vizsgálata segíti a hallgatókat abban, hogy a francia nyelv és kultúra fejlődését globális kontextusban lássák. Ezzel: megértik a frankofón országok történelmi hátterét, tudatosítják a gyarmati múlt és a posztkolonializmus hatásait, elhelyezik a francia és frankofón kultúrákat egy diakrón és szinkrón nézőpontban.
3. Irodalmi és műfaji ismeretek elsajátítása
A kurzus során feldolgozott frankofón irodalmak révén a hallgatók: szélesebb körű ismereteket szereznek a francia nyelvű irodalmak műfaji sajátosságairól, elemzik az identitás, nyelv és geopolitika irodalmi reprezentációit, gyakorolják az irodalmi szövegek kritikai értelmezését, ami hozzájárul az elemzői és szövegértési készségek fejlesztéséhez.
4. Globális perspektíva és kritikai gondolkodás fejlesztése
A tantárgy segíti a hallgatókat abban, hogy ne csupán a francia kultúrát, hanem annak interakcióit is értelmezzék más régiók kontextusában. Ezáltal: fejlődik a kritikai gondolkodásuk, képesek lesznek felismerni a kulturális reprezentációk mögöttes jelentéseit, tudatosabbá válik a multikulturalizmus és globalizáció szerepe a francia nyelvű világban.
A Frankofón irodalmak és kultúrák kurzus tehát komplex módon támogatja a KKK-ban megfogalmazott kompetenciák teljesítését. A hallgatók elmélyítik nyelvi és kulturális ismereteiket, fejlesztik elemző és kritikai gondolkodásukat, valamint átfogó képet kapnak a francia nyelv globális szerepéről. Ezáltal felkészültebbé válnak a frankofón világ sokszínűségére, legyen szó tudományos kutatásról, nyelvoktatásról vagy interkulturális kommunikációról.