Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a terepgyakorlat során felmerülő szakmai és módszertani reflexiók megfogalmazása, a kritikai gondolkodás és szakmai érvelés kompetenciáinak megalapozása, a szakmai önértékelés kifejlesztése. Szakmailag igényes, részletes, a megadott tartalmi és formai követelményeknek megfelelő, elemzésre alkalmas dolgozat elkészítése, illetve egy már lezárt eset elemezése, az esetmunka időben strukturált folyamatának feldolgozása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
FEUER Mária - NAGY Krisztina: Humán szakosok gyakorlati kézikönyve. Akadémiai Kiadó, 2011. 498 o., ISBN 9789630590150
JANKÓ Judit [et al.], A terepmunka gyakorlata, Budapest, Szent István Társulat, 2012. pp. 30-52., 187-190., Budapest, ISBN 978-963-277-364-3
BARACSI Ágnes [et al.], Terepgyakorlati kézikönyv tereptanárok és szociálpedagógia szakos hallgatók számára, Nyíregyháza, Bessenyei, 2012. ISBN 978-615-5097-48-5
BUDAI István (szerk.), Terepgyakorlatok könyve, Győr, EESZI – Széchenyi István Egyetem, 2011. ISBN 978-963-08-2451-4
1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
1997. évi törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a szociális segítsé
gnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.
Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, szintetizálni tudja elméleti és gyakorlati ismereteit.
Ismeri az informatika eszközeivel történő hatékony kommunikáció formáit, az információk, elemzések mások számára történő prezentálásának eljárásait, eszközeit.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására.
Képes a különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint pedagógusai számára szakszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás, szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel, továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
Hatékonyan alkalmazza az informatikai eszközöket kommunikációra, információk gyűjtésére és közzétételére, társadalomtudományi adatbázisok használatára.
c) attitűdje
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák ir&
aacute;nti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel rendelkezik, önmagát kritikusan szemléli.
A szociálpedagógiai munkáját elkötelezetten, szakmai igényességgel és minőségtudattal végzi.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szervezeti egységét és szakmai csoportját.