Tantárgy adatlapja
Az irodalom alkalmazási területei az oktató-nevelő munkában, a fejlesztésben és prevencióban. A mese műfaji jellemzői, pedagógiai és pszichológiai hatása. Mesetípusok. Szerepkörök, funkciók és szerkezeti elemek a tündérmesében. Életkori sajátosságok és a szövegválasztás szempontjai az oktató-nevelő munkában. A gyermekvers célja és nyelvhasználata. A gyermekvers szerepe az érzékszervi és kommunikációs fejlesztésben.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Komáromi Gabriella (szerk.) (2001): Gyermekirodalom.Helikon Kiadó, Budapest. ISBN 9632087259
Boldizsár Ildikó (2010): Meseterápia, Magvető, Budapest. ISBN 9789631428469.
Bimbó Zoltánné (2003): Tükröződő holdmesék: öngyógyító gyerektörténetek. Ignácz Könyvkiadó, Eger. ISBN 963860753X
Ajánlott irodalom:
Bálint Péter-Bódis Zoltán: Változatok a gyermeklírára (Szerk.). Didakt, 2006.; Közelítések a meséhez. Didakt, Debrecen, 2003. ISBN 9789638780034
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozottság a mesetípusok, illetve a mese pedagógiai és prevenciós alkalmazása terén. Tájékozottság a különböző korosztályoknak szóló lírai műfajok, és azok fejlesztési lehetőségei terén.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az általános pedagógia, nevelés- és oktatáselmélet, andragógia, alternatív- és reformpedagógiai koncepciók, pedagógiai projektek területéről és azok gyógypedagógiai adaptációs lehetőségeiről.
Ismeri a művészetpedagógiai és művészetterápiás eljárások alapelveit, módszertanát és a kapcsolódó pedagógiai, gyógypedagógiai adaptációs, intervenciós lehetőségeket. Ismeri a fejlesztés, nevelés, integráció és inklúzió területén alkalmazható művészeti intervenciós és művészetterápiás módszereket és a saját kompetencia szintjén tudja alkalmazni azokat.
b) képességei
Képes legyen az igényes irodalmi művek kiválasztására, helyes értelmezésére, interaktív elemzésére, kifejező előadására, és más művészeti ágakban való alkalmazására.
A fogyatékos személy szükségleteit, képességeit és igényeit figyelembe véve a kompenzációs lehetőségeket és életminőséget támogató, komplex gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs tevékenységet végez a fogyatékos személyeket ellátó intézmény- és szolgáltatórendszerekben.
Képes a saját szakterületein a gyermekek, fiatalok, felnőttek képességeit figyelembe véve digitális kompetenciájuk fejlesztésére, a digitális eszközök, környezetek megfelelő alkalmazására.
c) attitűdje
Rendelkezzék fejlett kommunikációs képességekkel, gyermekközpontú szemlélettel, az anyanyelvi játékok hatékony alkalmazásához szükséges játékossággal.
Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.
d) autonómiája és felelőssége
Irodalmi élmény nyújtása a gyermekek számára. Fejlesztés és prevenció irodalmi művekkel. A művekben rejlő etikai értékek és normák közvetítése.
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.