Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gyógypedagógia szaknyelv (idegennyelvű)
Tárgy kódja: BBNGY42600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Sárdi Csilla
Tárgyleírás:

 

Az idegen nyelvi szakirodalom feldolgozása során a hallgatók megismerik a gyógypedagógia angol/német nyelvű irodalmának olvasáshoz szükséges alapvető szókincset, és képessé válnak szakirodalmi szövegek, tanulmányok önálló feldolgozására. A hallgatók önállóan is keresnek szakmai érdeklődésükhöz, szakdolgozatukhoz kapcsolódó tanulmányokat, melyekről a csoportban beszámolnak.

Tájékoztatást kapnak a tudományos szövegek sajátosságairól (kritikus olvasás, tanulmányok felépítése, absztrakt írása stb.), majd az adott szakterület szövegeinek közös feldolgozása zajlik.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Barthel Betty, Berencsi Andrea, Csányi Yvonne, Dukic Mónika, Havasi Ágnes, Hernádi Ilona, Kas Bence, Kereki Judit, Nagy Anett, Stefanik Krisztina és Virányi Anita (2009): Online szószedet. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. (Excel tábla) https://szotar.barczi.elte.hu/szotar.html

Nemes Magdolna és Jenei Tamás (2021): Szótár. Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar. Debrecen. (Excel tábla) https://gygyk.unideb.hu/angol-szakmai-muhely

Lani Florian (2014): The SAGE Handbook of Special Education. SAGE Publications Ltd, London. ISBN 9781446210536

Ajánlott irodalom:

Nemes Magdolna és Jenei tamás (2020): A szaknyelvoktatás kihívásai és lehetőségei a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán. In: A nyelv perspektívája az oktatásban. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 403-415. https://doi.org/10.17048/Pelikon2018.2020.403

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Ismeri a fogyatékossággal élő személyekkel kapcsolatos alapvető német/angol szókincset.

Ismeri a fogyatékossággal élő személyek, csoportok elnevezését idegen nyelven.

Ismeri a „People first language” jelentőségét.

Tájékozódik az idegen nyelvű tudományos szöveg szerkezetében.

Érti az értékelés és fejlődés összefüggéseit, ismeri az értékelés funkcióit, folyamatát, módszereit, eszközeit, rendelkezik a differenciált értékelési formák megválasztásához szükséges idegen nyelvi tudással.

b) képességei

A hallgató képes a szakirányára vonatkozó idegen nyelvű szaknyelv megértésére, és aktív használatára. Megérti az idegen nyelvi kommunikációs helyzetben a szakterületével kapcsolatos tartalmakat és érthetően ki tudja magát fejezni idegen nyelven. Képes megérteni a gyógypedagógiai tartalmú idegen nyelvű szakirodalmat. Idegen nyelvi kommunikációja során képes a „People first language” nyelvezetet alkalmazni.

Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni, és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani.

Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni egy tudományos dolgozat megírásához a megfelelő hivatkozásokkal.

Képes a szakmai képzéssel és különösen a saját szakterületével, szakterületeivel kapcsolatos idegen nyelvű gondolatok, érzések és tények szóban és írásban történő megértésére, kifejezésére és értelmezésére különböző kontextusokban.

c) attitűdje

Nyitott innovatív gyógypedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére idegen nyelven.

A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.

Törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére.

Szakmai, nyelvi készségeit az élethosszig tartó tanulás jegyében karbantartja és fejleszti.

Felelősen képviseli az adott téma szakszerű és korrekt, adott idegen nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembevételével és a változó világra való nyitottsággal használja.

d) autonómája és felelőssége

Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában kezdeményező szerepet tölt be alkalmazva idegen nyelvi kompetenciáit.

Felelősséget érez saját gyógypedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért és azért a szűkebb és tágabb közösségért, ahol tevékenységét kifejti.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BANP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt