Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja: A hallgatók ismereteket kapnak a gyógypedagógia tudományáról és
gyógypedagógiai gyakorlat területéről Főbb
tematikai csomópontok: 1.
Gyógypedagógia és a gyógypedagógiai pszichológia
tudományelméleti alapjait. 2.
A fogyatékosságok fajtáit, a fogyatékos személyek
gyógypedagógiai és pszichológiai jellemzőit. 3.
Érzékszervi (hallás, látás) fogyatékosok,
mozgásfogyatékosok. 4.
Értelmi fogyatékosok, beszédfogyatékosok, autisták,
halmozottan fogyatékosok. 5.
Tanulásban akadályozott, tanulási zavart, tanulási
nehézséget mutató gyermekek. 6.
Viselkedési
rendellenességet mutató gyermekek, fiatalok (figyelemzavar, hiperaktivitás,
stb.). |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Gergely
Jenő (2005) A gyógypedagógia
pedagógiai-pszichológiai kérdéseiről. APC Stúdió. -
Gordosné
Szabó Anna (2012) Bevezető általános
gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. -
Illyés
Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai
alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Budapest. Ajánlott
irodalom: -
Nagy Beáta
(2007) Pszichoterápia és rehabilitáció
a gyermekellátásban a speciális szükségletű gyermekkel végzett vizsgálatok
tükrében. Didakt Kft. Debrecen. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a
fogyatékosságok tüneteit, okait, kialakulását - Ismeri a
különbözőfogyatékosságok kezelésének jellemzőit - Ismeri a
különböző rehabilitációs lehetőségeket - Ismeri a
fogyatékosságok speciális igényeit és segítő eljárásait. b) képességei -
Képes
felismerni a különböző gyógypedagógiai kórképeket. c) attitűdje -
Elkötelezett a különböző fogyatékosságok
felismerésében és kezelésében |