Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gyógypedagógiai alapismeretek
Tárgy kódja: BT-PSZ-4230
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók ismereteket kapnak a gyógypedagógia tudományáról és gyógypedagógiai gyakorlat területéről

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Gyógypedagógia és a gyógypedagógiai pszichológia tudományelméleti alapjait.

2.       A fogyatékosságok fajtáit, a fogyatékos személyek gyógypedagógiai és pszichológiai jellemzőit.

3.       Érzékszervi (hallás, látás) fogyatékosok, mozgásfogyatékosok.

4.       Értelmi fogyatékosok, beszédfogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok.

5.      Tanulásban akadályozott, tanulási zavart, tanulási nehézséget mutató gyermekek.

6.       Viselkedési rendellenességet mutató gyermekek, fiatalok (figyelemzavar, hiperaktivitás, stb.).

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Gergely Jenő (2005) A gyógypedagógia pedagógiai-pszichológiai kérdéseiről. APC Stúdió.

-        Gordosné Szabó Anna (2012) Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.

-        Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar. Budapest.

Ajánlott irodalom:

-        Nagy Beáta (2007) Pszichoterápia és rehabilitáció a gyermekellátásban a speciális szükségletű gyermekkel végzett vizsgálatok tükrében. Didakt Kft. Debrecen.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-    Ismeri a fogyatékosságok tüneteit, okait, kialakulását

-    Ismeri a különbözőfogyatékosságok kezelésének jellemzőit

-    Ismeri a különböző rehabilitációs lehetőségeket

-    Ismeri a fogyatékosságok speciális igényeit és segítő eljárásait.

b) képességei

-        Képes felismerni a különböző gyógypedagógiai kórképeket.

c) attitűdje

-        Elkötelezett a különböző fogyatékosságok felismerésében és kezelésében

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt