Tantárgy adatlapja
A tantárgy első területe a gyógypedagógiai munkát megalapozó pszichológiai ismereteket tartalmazza: általánosszemélyiség- és fejlődéslélektant. A tantárgy a tipikus működés, fejlődés bemutatására törekszik, a tudományos pszichológia korszerű kutatási eredményeire támaszkodva. A megismerő folyamatok, fejlődésük és működésük: érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás, intelligencia, tanulás, kreativitás témakörök. A személyiség fogalma, személyiségelméletek, tipológiák, pszichológiai iskolák és irányzatok. A személyiség fejlődésének pszichoanalitikus és klasszikus fejlődéslélektan elmélete. Fejlődéslélektani alapismeretek,
A tantárgy másik területe a gyógypedagógiai pszichodiagnosztika témájával foglalkozik. Fogalma, célja, feladata, helye a gyógypedagógiai szakértelem és gyakorlat rendszerében. A gyógypedagógiai pszichodiagnosztika eszköztára, a vizsgáló eljárások csoportosítása. Az állapotfelmérés mint folyamat, a bizonyítékon alapuló dignosztikus eljárás tervezése. Az anamnézis, az exploráció, az első interjú. A megfigyelés, mint módszer, típusai. A gyermek mozgás-, nyelv és beszéd- és kognitív képességeinek vizsgálati protokollja. Az emberrajz, rajzvizsgálat. Intelligenciavizsgálatok. A vizsgálati dokumentáció. Vélemény összeállításának szempontjai. A vizsgálatok etikai kérdései.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Estefánné Varga Magdolna, Hatvani Andrea, Taskó Tünde (2015): A tanári tevékenység pszichológiai alapja. Liceum Kiadó, Eger. ISBN 9786155509704
http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/12-tanari-tevekenyseg_55e9c5e15a508.pdf
Nagy, Erika (2024): Mérsékelt intellektuális képességzavarral élő tanulók adaptív funkcionális szintjének felmérése a Vineland szociális érettségi skálával. Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, 9(4), 25-38. https://doi.org/10.18458/KB.2023.4.25
Atkinson Rita, Atkinson Richard, Smith Edward, Bem Daryl (1997): Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 9633791170
Cole Michael; Cole Sheila (2003): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 9633894735
N. Kollár Katalin-Szabó Éva (2004)(szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris kiadó, Budapest. ISBN 963389672X
Racsmány Mihály (2020, szerk.): A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789634545002
Ajánlott irodalom:
Bass László, Kő Natasa, Kuncz Eszter, Lányiné Engelmayer Ágnes, Mészáros Andrea, Mlinkó Renáta, Nagyné Réz Ilona és Rózsa Sándor (2008): Tapasztalatok a WISC-IV gyermek-intelligenciateszt magyarországi standardizálásáról. Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht., Budapest. ISBN nélkül
Gerebenné Várbíró, Katalin és Vidákovich Tibor (1994)(szerk.): A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest. ISBN 9630555255
Csépe Valéria (2007): Érzékelés, észlelés, környezet. In. Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk.): Általános pszichológia 1. Észlelés és figyelem. Osiris Kiadó, Budapest. 27-60. ISBN 9789633899182
Vajda Zsuzsanna (2001): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest. ISBN 9632085388
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az általános lélektan tudományos elméletét, érti a pszichikus működés teljes rendszerét, az egyes pszichikus funkciók egymásrahatását, részvételét a pszichikus jelenségekben.
Ismeri a személyiség fejlődésének elméletét, érti a személyiség működésének tudományos magyarázatait, megfelelően tájékozódik a modern személyiségirányzatok fejlettségi szint megközelítése vagy elérése érdekében.
Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni egy tudományos dolgozat megírásához a megfelelő hivatkozásokkal.
Ismeri a humán fejlődés pszichés jellemzőit, a fejlődés folyamatának fő ciklusait, a környezet és a szervezet kölcsönös egymásra hatását.
b) képességei
Felismeri a megismerő funkció működési zavarában vagy hiányosságában a tipikus fejlődéstől eltérő állapotot, ezt szakszerű, tudományos megalapozottsággal képes megfogalmazni.
A tipikus személyiségfejlődés ismeretében képes az atipikus állapot felismerésére, azoknak a rendszerszintű beavatkozásoknak a meghatározására, melyek az állapotot módosítják, javítják. Fejlődéslélektani szaktudását alkalmazva képes a személyiség pozitív irányú befolyásolására.
Saját szakterületén belül képes értelmezni a fogyatékosságokkal kapcsolatos orvosi diagnózisokat, vizsgálati eredményeket.
Saját szakterületén belül képes értelmezni a fogyatékosságokkal kapcsolatos pszichológiai diagnózisokat és vizsgálati eredményeket.
Pszichológiai ismereteit képes az adott fogyatékossági csoportnak megfelelően adaptív módon alkalmazni.
Képes az orvosi (egészségügyi), továbbá a pszichológiai diagnózisok, vizsgálati eredmények ismeretében komplex gyógypedagógiai differenciáldiagnosztikát végezni a gyógypedagógiai tevékenység és folyamatok tudatos, célorientált megtervezése érdekében.
Egyéni felmérés alapján a gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékeli, beleértve a gyermek, felnőtt haladásának, a pedagógiai módszereknek és eszközöknek, valamint a saját munkájának értékelését.
Felismeri egy módszer tudományos megalapozottságának meglétét vagy hiányát.
Képes a szakmai képzéssel és különösen a saját szakterületével, szakterületeivel kapcsolatos gondolatok, érzések és tények szóban és írásban történő megértésére, kifejezésére és értelmezésére különböző társadalmi, gazdasági és kulturális kontextusokban.
Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra
c) attitűdje
Nyitott innovatív gyógypedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére, törekszik a bizonyítékalapú módszerek alkalmazására.
Szakmai, nyelvi készségeit az élethosszig tartó tanulás jegyében karban tartja és fejleszti.
Tiszteletben tartja saját és mások kompetenciahatárait, a team-munka során határozottan képviseli saját szakmai elveit, tapasztalati tudását, de a hatékony együttműködés érdekében a többi résztvevő törekvéseit is érvényesülni hagyja. Igénye van a gyógypedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására. A fogyatékos személyeket és hozzátartozóikat – azok igényeit figyelembe véve – informálja az alkalmazni kívánt koncepcióról, eljárásról, módszerről, terápiáról, illetve ezek eredményeiről.
Nyitott a digitális technológiák, infokommunikációs eszközök és a hozzájuk kapcsolódó módszertani eljárások megismerésére.
Fogyatékos személyekkel kapcsolatos kutatásai során teljes mértékben törekszik a fogyatékossággal kapcsolatos etikai problémák figyelembe vételére.
Elkötelezett a fogyatékos személyek fejlődését segítő, pozitívumokra fókuszáló, tanulást, fejlődést támogató értékelés mellett.
A fogyatékos emberekkel kapcsolatos társadalmi és történeti folyamatokat, megközelítéseket, intézményi és szolgáltatásbeli formákat nyitottan és kritikusan szemléli, részt vállal a gyógypedagógiával és fogyatékosságüggyel kapcsolatos fejlesztési, innovációs tevékenységekben.
Felelősen képviseli az adott téma szakszerű és korrekt (adott) idegen nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembe vételével és a változó világra való nyitottsággal használja.
Az emberi jogi megközelítésből kiindulva tiszteletben tartja és képviseli a fogyatékos emberek és hozzátartozóik jogait és érdekeit.
Munkája során alkalmazza az emberi jogi megközelítést, jogszabályi ismereteinek – az adott kontextusban történő – aktivizálásával.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt,
Munkáját teamben végezi, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.
Munkáját teamben végezi, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában kezdeményező szerepet tölt be, gyógypedagógiai tevékenységén túl felelősséget vállal intézménye küldetéséért