Tantárgy adatlapja
Előtanulmányi feltételek: Bevezetés a pszichológiába és szociálpszichológiába
Személyiség- és fejlődéslélektan, Gyógypedagógiai pszichológia és pszichodiagnosztika
Pedagógiai diagnosztika, Tanulásban akadályozott gyermekek pszichológiája és pszichodiagnosztikája
A szigorlat az előfeltételként megjelölt kurzusok tartalmának elméleti és gyakorlati aspektusait kéri számon ismeretként, illetve az elsajátított módszert képességek működtetése formájában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Estefánné Varga Magdolna, Hatvani Andrea, Taskó Tünde (2015): A tanári tevékenység pszichológiai alapja. Liceum Kiadó, Eger. ISBN 9786155509704
http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/12-tanari-tevekenyseg_55e9c5e15a508.pdf
Atkinson Rita, Atkinson Richard, Smith Edward, Bem Daryl (1997): Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 9633791170
Cole Michael; Cole Sheila (2003): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 9633894735
N. Kollár Katalin-Szabó Éva (2004)(szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris kiadó, Budapest. ISBN 9633894735
Racsmány Mihály (2020, szerk.): A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789634545002
Ajánlott irodalom:
Gerebenné Várbíró, Katalin és Vidákovich Tibor (1994)(szerk.): A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest. ISBN 9630555255
Csépe Valéria (2007): Érzékelés, észlelés, környezet. In. Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk.): Általános pszichológia 1. Észlelés és figyelem. Osiris Kiadó, Budapest. 27-60. ISBN 9789633899182
Vajda Zsuzsanna (2001): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest. ISBN 9632085388
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az általános lélektan tudományos elméletét, érti a pszichikus működés teljes rendszerét, az egyes pszichikus funkciók egymásrahatását, részvételét a pszichikus jelenségekben.
Ismeri a személyiség fejlődésének elméletét, érti a személyiség működésének tudományos magyarázatait, megfelelően tájékozódik a modern személyiségirányzatok fejlettségi szint megközelítése vagy elérése érdekében.
Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni egy tudományos dolgozat megírásához a megfelelő hivatkozásokkal.
Ismeri a humán fejlődés pszichés jellemzőit, a fejlődés folyamatának fő ciklusait, a környezet és a szervezet kölcsönös egymásra hatását.
b) képességei
A tipikus személyiségfejlődés ismeretében képes az atipikus állapot felismerésére, azoknak a rendszerszintű beavatkozásoknak a meghatározására, melyek az állapotot módosítják, javítják. Fejlődéslélektani szaktudását alkalmazva képes a személyiség pozitív irányú befolyásolására.
Pszichológiai ismereteit képes az adott fogyatékossági csoportnak megfelelően adaptív módon alkalmazni.
Képes az orvosi (egészségügyi), továbbá a pszichológiai diagnózisok, vizsgálati eredmények ismeretében komplex gyógypedagógiai differenciáldiagnosztikát végezni a gyógypedagógiai tevékenység és folyamatok tudatos, célorientált megtervezése érdekében.
Egyéni felmérés alapján a gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékeli, beleértve a gyermek, felnőtt haladásának, a pedagógiai módszereknek és eszközöknek, valamint a saját munkájának értékelését.
Felismeri egy módszer tudományos megalapozottságának meglétét vagy hiányát.
Képes a szakmai képzéssel és különösen a saját szakterületével, szakterületeivel kapcsolatos gondolatok, érzések és tények szóban és írásban történő megértésére, kifejezésére és értelmezésére különböző társadalmi, gazdasági és kulturális kontextusokban.
Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra
c) attitűdje
Nyitott innovatív gyógypedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére, törekszik a bizonyítékalapú módszerek alkalmazására.
Szakmai, nyelvi készségeit az élethosszig tartó tanulás jegyében karban tartja és fejleszti.
Tiszteletben tartja saját és mások kompetenciahatárait, a team-munka során határozottan képviseli saját szakmai elveit, tapasztalati tudását, de a hatékony együttműködés érdekében a többi résztvevő törekvéseit is érvényesülni hagyja.
Igénye van a gyógypedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt,
Munkáját teamben végezi, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.
Munkáját teamben végezi, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában kezdeményező szerepet tölt be, gyógypedagógiai tevékenységén túl felelősséget vállal intézménye küldetéséért