Tantárgy adatlapja
Gyakorlati oktató irányítása mellett a gyakorló intézmény helyi szervezeti, valamint pedagógiai dokumentumainak elemzése; a csoportba járó gyermekek pedagógiai dokumentációjának áttekintése, egyre önállóbb értelmezése. Bemutató órák megfigyelése. Gyógypedagógiai vélemény készítése egy kliensről. Három (3) önálló foglalkozás (lehetőség szerint olvasás-írás, számolás-mérés, életvitel és gyakorlat, vagy óvodában játékra nevelés) részletes tervezése, szervezése, vezetése, az ehhez szükséges óratervezet, szemléltető és fejlesztő eszközök elkészítése. A tanulási folyamat irányítása és értékelése, általános és specifikus módszerek, eszközök alkalmazása. Közreműködés a foglalkozásokon és foglalkozások szünetében adódó gondozási és gyermekfelügyeleti teendőkben. A foglalkozás tervezetek és a megtartott foglalkozások elemzése, önelemzés. A gyakorlat folyamatos dokumentálása, pedagógiai napló vezetése. Kurzuszáró írásbeli önreflexió.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal, 2020. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
Kerettanterv az enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára.
http://kerettanterv.ofi.hu/11_melleklet_sni/enyhe/index_sni_enyhe.html
A gyakorló intézmény helyi szintű szabályozásának dokumentumai (szakmai alapdokumentum, pedagógiai program/helyi tanterv); az adott gyakorló csoport tanmenete vagy tantárgyi fejlesztő programjai, tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok.
Ajánlott irodalom:
Falus Iván (főszerk.) Szűts Ida (szerk.) (2022): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789634548423
Radicsné Szerencsés Terézia (2008): Minőségi munka a tanítási órákon. Módszerek a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséhez. APC - Stúdió, Gyula. ISBN 9789639844025
Salné Lengyel Mária (2006, szerk.): A differenciálás. Fejlesztő pedagógia. 17. 6. Tematikus szám. ISSN 0866-2495
Cseh Eleonóra (2006, szerk.): Ajánlások tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez −Matematika. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési KHT, Budapest.
http://users.atw.hu/eselyped/szakszolgalat/utazletolt/Matematika/8.pdf
Papházy Éva (2006, szerk.): Ajánlások tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez – Szociális-életviteli és környezeti kompetenciák. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési KHT, Budapest.
https://kooperativ.hu/szockomp/ajanlasok/szocialis-10.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a komplex gyógypedagógiai diagnosztika, nevelés, oktatás, fejlesztés, terápia és rehabilitáció módszereit, gyakorlatát, valamint az integrált, inkluzív nevelés elméletét és eljárásait, azok alkalmazásának és továbbfejlesztésének lehetőségeit.
Alapvető ismeretei vannak a fogyatékos személyek fejlődési sajátosságainak és tanulási folyamatainak törvényszerűségeiről, jellemzőiről. Tisztában van a fogyatékos személyek (gyógy)pedagógiájának nevelési, oktatási, fejlesztési, rehabilitációs céljaival, tartalmaival, a folyamatok összefüggéseivel.
Ismeri gyógypedagógus-szerepre vonatkozó elméleteket, a szereppel kapcsolatos elvárásokat, a pedagógusszemélyiség jellemzőit, az önreflexióhoz és önkorrekcióhoz szükséges alapvető módszereket, az alapvető gyógypedagógusi kommunikáció szempontjait.
Tájékozott a szakterületein alkalmazható alapvető digitális eszközök alkalmazhatóságában, ismeri szakterületén, /szakterületein a tanulói képességekhez illeszthető digitális tanulási, fejlesztési lehetőségeket, eszközöket, környezeteket.
Érti az értékelés és fejlődés összefüggéseit, ismeri az értékelés funkcióit, folyamatát, módszereit, eszközeit, rendelkezik a differenciált értékelési formák megválasztásához szükséges tudással.
Széleskörű tudással rendelkezik a tanulásban akadályozott gyermekek, fiatalok nevelésével, oktatásával, fejlesztésével kapcsolatban.
b) képességei
Képes a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekek és fiatalok speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, (gyógy)pedagógiai diagnózis készítésére.
Pszichológiai ismereteit képes az adott fogyatékossági csoportnak megfelelően adaptív módon alkalmazni.
A gyógypedagógiai folyamatok tervezésében ötvözi az általános didaktikai, metodikai alapelveket a fogyatékossági típusnak megfelelő, speciális gyógypedagógiai tartalmakkal, alkalmazkodva a fogyatékos személyek életkori, képességbeli, attitűdbeli és szociokulturális sajátosságaihoz is.
Képes a kliensek állapotának és élethelyzetének javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésére és ellátására, együttműködve a nevelésben, ellátásban, gondozásban érintett partnerekkel.A tantervi dokumentumok figyelembe vételével kiválasztja és a tanulásban akadályozott gyermekek, fiatalok, felnőttek szükségleteihez, fejlettségéhez igazítja a nevelési és oktatási tartalmakat.
Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni, és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani.
A gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékeli, differenciált egyéni és csoportos fejlesztés tervez és vezet.
Meghatározza a fejlesztő tevékenység területeit és eszközeit.
A műveltségi területek, tantárgyak, projektek keretében fejleszti a tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók kommunikációs, kognitív képességeit. Képes a fejlesztendő személyhez, csoporthoz illeszkedő infokommunikációs eszköz, szoftver megválasztására.
Képes a szakmai képzéssel és különösen a saját szakterületével, szakterületeivel kapcsolatos gondolatok, érzések és tények szóban és írásban történő megértésére, kifejezésére és értelmezésére különböző társadalmi, gazdasági és kulturális kontextusokban.
c) attitűdje
Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.
Törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére.
Igénye van a gyógypedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembevételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására.
Elkötelezett a fogyatékos személy tanulási és terápiás szükségleteinek kielégítése és a tanuláshoz, terápiához igazodó környezet megválasztása, kialakítása iránt. A fogyatékos személyek lehetőségeit figyelembe véve fontosnak tartja a tanulás folyamatainak tudatosítását, az önszabályozott tanulás támogatásához szükséges tudás és képességek megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését.
Nyitott a digitális technológiák, infokommunikációs eszközök és a hozzájuk kapcsolódó módszertani eljárások megismerésére.
Elkötelezett a fogyatékos személyek fejlődését segítő, pozitívumokra fókuszáló, tanulást, fejlődést támogató értékelés mellett.
d) autonómiája és felelőssége
A szakirányának megfelelő gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményekben, csoportokban, osztályokban (az általános iskola 1-8. évfolyamán, valamint integráló középiskolában habilitációs-rehabilitációs foglalkozások keretében vagy sajátos nevelési igényű tanulók oktatásával foglalkozó középiskola 9-12.évfolyamán) önállóan és felelősséggel látja el a nevelési és valamennyi műveltségi területhez tartozó oktatási feladatokat.
A gyakorlati órákon és azokon kívül a társaival, oktatóval előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
Felelősséget vállal a fogyatékos személyekért, a gyógypedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és gyógypedagógiai tevékenységének következményeiért.
A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.
Felelősséget érez saját gyógypedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért, és azért a szűkebb és tágabb közösségért, ahol tevékenységét kifejti.