Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gyógypedagógiai terápiák
Tárgy kódja: BBLGY22000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Havadi-Nagy Marian
Tárgyleírás:

 

A habilitáció és rehabilitáció célja, elvei, lehetőségei és korlátai.

Az egyes gyógypedagógiai terápiák helye és szerepe a habilitációs/rehabilitációs folyamatokban.

A kognitív terápiák és szerepük a komplex gyógypedagógiai fejlesztésben (NILD Kognitív Tanulási Terápia, Sindelar-terápia).

A mozgásterápiák és szerepük a komplex gyógypedagógiai fejlesztésben (TSMT, Delacato, Ayres, DSZIT, BHRG).

A művészetterápiák áttekintő ismertetése (zeneterápia, képzőművészeti terápiák).

Egyéb terápiák (állatasszisztált terápiák).

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hevesi Tímea Mária, Köböl ErikaésTopál József (2015): Az állat-asszisztált terápia rövid története. Szegedi Tudományegyetem JGYPK, Szeged. Digitális tananyag

http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Allatasszisztalt_foglalkozasV2/331az_llatasszisztlt_terpia_rvid_trtnete.html

Jordanidisz Ágnes (2018): Nyelvi készségek fejlesztése NILD-terápiás szemlélettel. Gyermeknevelés 2018/3. ISSN 2063-9945

https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/563/462

Kiss Virág (2010). Művészeti nevelés, művészettel nevelés, művészetterápia. Iskolakultúra, 20(10), 18–31. ISSN 1588-0818 https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21067

Lakatos Katalin (2009): Az iskolaéretlenség szűrése az állapot- és mozgásvizsgáló teszttel. OKI Budapest.

https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/lakatos-katalin

Zsoldos Márta (1999): A tanulási és magatartási zavarok kognitív terápiája: a Sindelar-program. In: Új Pedagógiai Szemle. 1999/1. ISSN 1788-2400

http://epa.oszk.hu/00000/00035/00023/1999-01-lk-Zsoldos-Tanulasi.html

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató ismeri a habilitáció és rehabilitáció célját, elveit, valamint folyamatát, annak lehetőségeit és korlátait.

Ismeri a kognitív terápiákat és azok szerepét a komplex gyógypedagógiai fejlesztésben.

Ismeri a mozgásterápiákat és azok szerepét a komplex gyógypedagógiai fejlesztésben.

Ismeri a művészetterápiákat és azok szerepét a komplex gyógypedagógiai fejlesztésben.

Ismeri az egyéb terápiákat, így az állat-asszisztált terápiákat és azok szerepét a komplex gyógypedagógiai fejlesztésben.

b) képességei

Ismeri és képes a gyakorlatban alkalmazni az egyes gyógypedagógiai terápiákról szerzett ismeretanyagát.

Képes értelmezni a gyógypedagógiai terápiák alapján képező pszichológiai diagnózisokat és vizsgálati eredményeket.

Képes a komplex fejlesztő tevékenység szakszerű tervezésére, szervezésére, kivitelezésére.

Ismeri az ellátásban résztvevő intézményrendszert, képes az enyhén értelmi fogyatékos tanuló komplex gyógypedagógiai megsegítésére, a szakszerű együttműködésre.

Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni, és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani.

Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra.

c) attitűdje

Nyitott innovatív gyógypedagógiai terápiák és megoldások megismerésére és alkalmazására.

Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.

Igénye van a gyógypedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására.

Nyitott a digitális technológiák, infokommunikációs eszközök és a hozzájuk kapcsolódó módszertani eljárások megismerésére.

Módszertani ismereteit az élethosszig tartó tanulás jegyében karban tartja és fejleszti.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget érez saját gyógypedagógiai, módszertani tudásának folyamatos bővítéséért.

Tudományosan és módszertanilag megalapozott tevékenységeiért, döntéseiért felelősséget válla.

Felelősséget vállal a fogyatékos személy felelősségérzetének, önállóságának, autonómiájának, kommunikációjának, önkifejezési lehetőségeinek kialakításáért.

A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BALP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt