Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Halmazok, állítások, összefüggések
Tárgy kódja: BBLTI35510
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miaveczné Hetényi Katalin
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A hallgatók szaktudományi és szakmódszertani felkészítése a matematika 1-4. osztályos tananyagának elsajátítására a „Halmazok - logika”, illetve a „Relációk – függvények - sorozatok” témakörökben.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A halmazok többféle megadása, halmazviszonyok ábrázolása, halmazműveletek ismerete. Az állítás és a helyes következtetés fogalma. Relációk, függvények, sorozatok fogalma, kapcsolatuk.

Csoportközi viszonyok, sztereotípiák, előítéletek, kisebbségek, az előítéletes személyiség.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Halmazok és halmazműveletek alkalmazása feladatok/szöveges feladatok megoldásában. Egyszerű és összetett, igaz és hamis állítások megfogalmazása, átfogalmazása, egyszerűbb következtetések levonása.

Függvények az alsó tagozatban: a függvényre vezető szöveges feladatok, a szabályjátékok és a nyitott mondatok megoldásának kérdései.

Sorozatok megadása, tulajdonságai és folytatásuk lehetőségei.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Scherlein Márta – Czakó Anita – DR. HAJDÚ SÁNDOR – Novák Lászlóné: Matematika 3.- Általános iskola 3. osztály, Műszaki Könyvkiadó, Piliscsév/Budapest, 2015 ISBN 978-963-16-4308-4 (208 oldal)

Scherlein Márta – Czakó Anita – DR. HAJDÚ SÁNDOR – Novák Lászlóné: Matematika 3. Gyakorló – Általános iskola 3. osztály, Műszaki Könyvkiadó, Piliscsév/Budapest, 2017 ISBN 978-963-16-4309-1 (208 oldal)

Scherlein Márta – Czakó Anita – DR. HAJDÚ SÁNDOR – Novák Lászlóné: Matematika 4.- Általános iskola 4. osztály, Műszaki Könyvkiadó, Piliscsév/Budapest, 2015 ISBN 978-963-16-4178-3 (184 oldal)

Scherlein Márta – Czakó Anita – DR. HAJDÚ SÁNDOR – Novák Lászlóné: Matematika 4. Gyakorló – Általános iskola 4. osztály, Műszaki Könyvkiadó, Piliscsév/Budapest, 2017 ISBN 978-963-16-4179-0 (208 oldal)

Török Tamás: Az egész számfogalom kialakítása 1-4. osztályban, (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal)Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010.

Török Tamás: A törtfogalom kialakítása 1-4. osztályban, (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal)Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2011.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bagota Mónika: MATEMATIKAI PRAKTIKUM Feladatgyűjtemény tanítóknak. Felelős kiadó: ELTE Tanító- és Óvóképző Kar dékánja, Budapest, 2019. ISBN 978-963-489- 075-1 (105 oldal)

Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 2. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 978-963-19-5090-8 (80 oldal)

Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 3. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 978-963-19-5095-3 (80 oldal)

Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 4. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978-963-19-6245-1 (80 oldal)

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A tanítójelölt tudásában és ismereteiben rendelkezik azokkal a szaktudományos és módszertani ismeretekkel, amelyek alkalmassá teszik a matematika tantárgy 1-4. (6.) osztályos tananyagának oktatására. Tisztában van a számolástechnikai, a logikai, a rendszerelvű ismeretek oktatásának fontosságával. Tudását képes fejleszteni, mert ismeri a tantárgy rá vonatkozó fejlesztési követelményeit, a matematikai probléma többirányú és szempontú megközelítésének elvárását.

Képes rámutatni a mindennapi gyakorlat és problémamegoldás, valamint a tantárgy szoros kapcsolatára, az alkalmazható ismeretek fontosságára.

Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, az értékelés módjait és eljárásait. Ezen ismeretek segítségével képes a differenciálás módszerének alkalmazására a matematika oktatásában, figyelembe véve a tanulók tudása és személyisége közötti nagyfokú különbségeket, egyéni eltéréseket.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BALP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt