Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók áttekintést kapjanak a hálózati kommunikáció technológiai oldalának fejlődéséről. Emellett a technológiai fejlődés egyéni, csoportos és társadalmi hatásairól, átalakulásairól is kritikai képet kapnak a hallgatók. A félév során kitérünk a hálózati kommunikáció médiaelméleti beágyazottságára, valamint a szabályozás jogi lehetőségeire.
A kurzus leírása: A kurzus során elsőként áttekintjük a hálózati kommunikáció legfontosabb kommunikációs formáit, a világháló kialakulását. Külön figyelmet szentelünk azon kutatási projekteknek, melyek az első interetes csoportokat és a CMC (computer mediated communication) egyéb új lehetőségeit vizsgálták. A kurzus központi elemét azon eltérő társadalomtudományi paradigmák bemutatása jelenti, melyek segítségével a CMC vizsgálható: a média konvergencia kérdésének áttekintése, a hálózati kommunikáció hatása a társadalmi folyamatokra, webes csoportok szociológiai leírása, a hálózati kommunikáció pszichológiai kutatásának lehetőségei. A kurzus azt is bemutatja, hogy miként alakult át a nyilvánosság a CMC-ben, milyen területei és formái azonosíthatóak (közösségi megosztás, közösségi média, wiki, podcastok, blogok, mikroblogok és egyéb, felhasználók által létrehozott tartalmak). Végül a kurzus kitér arra is, hogy a hálózati kommunikáció miként alakítja át a művészet, az oktatás, a politika és a gazdaság világát.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Barabási Albert-László: 2016 A hálózatok tudománya. Budapest: Libri Kiadó
Andok Mónika: 2016 Digitális média és mindennapi élet. Budapest: L’Harmattan Kiadó.
Aczél Petra: Az új. In.: Lányi András- László Miklós (szerk.): 2015 Se vele, se nélküle? Tanulmányok a médiáról. CompLex Kiadó pp.15-30.
Ajánlott irodalom:
Aczél Petra (szerk.): 2015 Műveljük a médiát! Wolters Kluwer, Budapest.
Castells, Manuel: 2005 A hálózati társadalom kialakulása. Az információ kora I. kötet 6-7. fejezet. pp. 494-598
Lister, Martin – Dovey, John – Giddings, Seth – Grant Iain – Klley, Kieran: 2003 New Media. A Critical Introduction. Routledge.
Jenkins, Henry: 2008 Convergence Culture. Where old and New Media Collide. New York University Press.
Webster, Frank: Információ és az információs társadalom fogalma. In.: Információs Társadalom 2007. VII. évfolyam 4. szám pp.: 7-35