Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Hatékony differenciálás
Tárgy kódja: BBLGY11500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

 

A differenciálás tudományos megközelítése. Egyetemes tervezés az oktatásban. Reformpedagógia és differenciálás. A pedagógus szerepe a differenciált oktatásban. A tanulók megismerése.

Bloom taxonómiájának alkalmazása a differenciálás során. Gardner többszörös intelligencia elmélete és a differenciálás. Differenciálási stratégiák. A gardneri és bloomi differenciálás megvalósítása a tantárgyi tartalmakban. A differenciált tanuláshoz szükséges szokások, tanulási technikák és kialakításuk. Differenciált oktatásban alkalmazható szervezési módok, munkaformák-módszerek - párhuzamos tanulásszervezés. A differenciált tervezés.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Heacox D. (2006): Differenciálás a tanításban, tanulásban. Kézikönyv a 3-12. évfolyam számára. Szabad iskoláért Alapítvány, Budapest. ISBN 963061457x

Kopp Erika, Ollé János és Zágon Bertalanné (2008): Tanórai differenciálás. Oktatási programcsomag a pedagógus-képzés számára. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest. ISBN nélkül

M. Nádasi Mária (2010): Adaptív nevelés és oktatás. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. ISBN nélkül

http://tehetseg.hu/sites/default/files/geniusz_r22_net.pdf

Munzenmaier, C. és Rubin, N. (2013): Bloom’s taxonomy: What’s Old Is New Again. The eLearning Guild, Santa Rosa. ISBN nélkül

Vojnitsné Kereszty Zsuzsa, Kókayné Lányi Marietta (2008): Könyv a differenciálásról. Budapest, 2008, Educatio.7. ISBN 9789639795365

Ajánlott irodalom:

Churches, A. (2008): Bloom's Taxonomy Blooms Digitally. Teach and learning. Retrieved on February 5, 2005 from https://www.ccconline.org/wp-content/uploads/2013/11/Churches_2008_DigitalBloomsTaxonomyGuide.pdf

Hanák Zsuzsanna (2011): Differenciált munkaformák alkalmazása In: Estefánné Varga Magdolna (szerk.): Megújuló tananyagtartalmak, módszerek a kompetenciaalapú tanárképzésben. ISBN 9789639894877

http://epednet.ektf.hu/eredmenyek/megujulo_tananyagtartalmak_modszerek_a_kompetenciaalapu_tanarkepzesben.pdf

Krathwohl, R. (2002): A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice. Volume 41, 2002.4.

Papp Gabriella (2003): A differenciálás megközelítésének néhány szempontja a tanulásban akadályozott tanulók együtt és különnevelése során. Fejlesztő Pedagógia 2006/6. szám ISSN 0866-2495

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a differenciálás elméleti megközelítéseit.

Ismeri a tanulási motiváció különböző elméleti megközelítéseit.

Ismeri az egyetemes tervezés eszméjét az oktatásban.

Ismeri a tanuló megismerés módszereit.

Meg tudja nevezni a differenciálási stratégiákat.

Tisztában van a tanulási akadályozottság szociokulturális kontextusával, ezt értelmezni is tudja saját tevékenységére vonatkozóan.

b) képességei

Képes a tanulók állapotának és élethelyzetének javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésére és ellátására.

A tantervi dokumentumok figyelembe vételével kiválasztja és a tanulásban akadályozott gyermekek, fiatalok fejlettségéhez igazítja a nevelési és oktatási tartalmakat.

A gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékeli, differenciált egyéni és csoportos fejlesztés tervez és vezet.

Meghatározza a fejlesztő tevékenység területeit és eszközeit.

Képes a fejlesztendő személyhez, csoporthoz illeszkedő differenciálási stratégia, munkaforma megválasztására.

Egy idegen nyelven megbízhatóan ismeri a tanulásban akadályozottak pedagógiájához tartozó szakkifejezéseket, továbbá ismeri a tanulási akadályozottság, a tanulásban akadályozottak pedagógiája hazai és nemzetközi szakirodalmát.

c) attitűdje

Igénye van a gyógypedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására.

Nyitott innovatív gyógypedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére, törekszik a bizonyítékalapú módszerek alkalmazására.

Elfogadja a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény elveit és törekszik azok megvalósítására munkája során.

Az emberi jogi megközelítésből kiindulva tiszteletben tartja és képviseli a fogyatékos emberek és hozzátartozóik jogait és érdekeit.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.

Felelősséget vállal a fogyatékos személyekért, a gyógypedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és gyógypedagógiai tevékenységének következményeiért.

A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.

Felelősséget érez saját gyógypedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért, és azért a szűkebb és tágabb közösségért, ahol tevékenységét kifejti.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BALP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt