Tantárgy adatlapja
A differenciálás tudományos megközelítése. Egyetemes tervezés az oktatásban. Reformpedagógia és differenciálás. A pedagógus szerepe a differenciált oktatásban. A tanulók megismerése.
Bloom taxonómiájának alkalmazása a differenciálás során. Gardner többszörös intelligencia elmélete és a differenciálás. Differenciálási stratégiák. A gardneri és bloomi differenciálás megvalósítása a tantárgyi tartalmakban. A differenciált tanuláshoz szükséges szokások, tanulási technikák és kialakításuk. Differenciált oktatásban alkalmazható szervezési módok, munkaformák-módszerek - párhuzamos tanulásszervezés. A differenciált tervezés.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Heacox D. (2006): Differenciálás a tanításban, tanulásban. Kézikönyv a 3-12. évfolyam számára. Szabad iskoláért Alapítvány, Budapest. ISBN 963061457x
Kopp Erika, Ollé János és Zágon Bertalanné (2008): Tanórai differenciálás. Oktatási programcsomag a pedagógus-képzés számára. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest. ISBN nélkül
M. Nádasi Mária (2010): Adaptív nevelés és oktatás. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. ISBN nélkül
http://tehetseg.hu/sites/default/files/geniusz_r22_net.pdf
Munzenmaier, C. és Rubin, N. (2013): Bloom’s taxonomy: What’s Old Is New Again. The eLearning Guild, Santa Rosa. ISBN nélkül
Vojnitsné Kereszty Zsuzsa, Kókayné Lányi Marietta (2008): Könyv a differenciálásról. Budapest, 2008, Educatio.7. ISBN 9789639795365
Ajánlott irodalom:
Churches, A. (2008): Bloom's Taxonomy Blooms Digitally. Teach and learning. Retrieved on February 5, 2005 from https://www.ccconline.org/wp-content/uploads/2013/11/Churches_2008_DigitalBloomsTaxonomyGuide.pdf
Hanák Zsuzsanna (2011): Differenciált munkaformák alkalmazása In: Estefánné Varga Magdolna (szerk.): Megújuló tananyagtartalmak, módszerek a kompetenciaalapú tanárképzésben. ISBN 9789639894877
http://epednet.ektf.hu/eredmenyek/megujulo_tananyagtartalmak_modszerek_a_kompetenciaalapu_tanarkepzesben.pdf
Krathwohl, R. (2002): A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice. Volume 41, 2002.4.
Papp Gabriella (2003): A differenciálás megközelítésének néhány szempontja a tanulásban akadályozott tanulók együtt és különnevelése során. Fejlesztő Pedagógia 2006/6. szám ISSN 0866-2495
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a differenciálás elméleti megközelítéseit.
Ismeri a tanulási motiváció különböző elméleti megközelítéseit.
Ismeri az egyetemes tervezés eszméjét az oktatásban.
Ismeri a tanuló megismerés módszereit.
Meg tudja nevezni a differenciálási stratégiákat.
Tisztában van a tanulási akadályozottság szociokulturális kontextusával, ezt értelmezni is tudja saját tevékenységére vonatkozóan.
b) képességei
Képes a tanulók állapotának és élethelyzetének javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésére és ellátására.
A tantervi dokumentumok figyelembe vételével kiválasztja és a tanulásban akadályozott gyermekek, fiatalok fejlettségéhez igazítja a nevelési és oktatási tartalmakat.
A gyógypedagógiai folyamat eredményeit értékeli, differenciált egyéni és csoportos fejlesztés tervez és vezet.
Meghatározza a fejlesztő tevékenység területeit és eszközeit.
Képes a fejlesztendő személyhez, csoporthoz illeszkedő differenciálási stratégia, munkaforma megválasztására.
Egy idegen nyelven megbízhatóan ismeri a tanulásban akadályozottak pedagógiájához tartozó szakkifejezéseket, továbbá ismeri a tanulási akadályozottság, a tanulásban akadályozottak pedagógiája hazai és nemzetközi szakirodalmát.
c) attitűdje
Igénye van a gyógypedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására.
Nyitott innovatív gyógypedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére, törekszik a bizonyítékalapú módszerek alkalmazására.
Elfogadja a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény elveit és törekszik azok megvalósítására munkája során.
Az emberi jogi megközelítésből kiindulva tiszteletben tartja és képviseli a fogyatékos emberek és hozzátartozóik jogait és érdekeit.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
Felelősséget vállal a fogyatékos személyekért, a gyógypedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és gyógypedagógiai tevékenységének következményeiért.
A partnerekkel előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.
Felelősséget érez saját gyógypedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért, és azért a szűkebb és tágabb közösségért, ahol tevékenységét kifejti.