Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Hátránycsökkentő pedagógiai módszerek
Tárgy kódja: BBLCP08400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Jankó Krisztina Julianna
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a hátrányos helyzet természetének feltárásával, a probléma beható megismerésével, ezáltal hozzájáruljon a társadalmi hátrány csökkentéséhez alkalmazható pedagógiai stratégiák azonosításához. A kurzus elméleti és gyakorlati ismeretei megalapozzák a hallgató számára, hogy megvalósíthassa a hétköznapi élethez szükséges releváns tudás közvetítését, különös tekintettel az egyéni és környezeti kritériumokra. Az egész életen át tartó tanulás gyakorlati megközelítéssel való értelmezése lehetőséget biztosít a szociális problémák hatékony kezelésének módszertanához.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

BÁBOSIK István, TORGYIK Judit (szerk.), Az iskola szocializációs funkciói, Budapest, Eötvös, 2009. ISBN 978-963-7338-96-0

BENEDEK András, CSOMA Gyula, HARANGI László (szerk.), Felnőttoktatási- és képzési lexikon, Budapest, Szaktudás Kiadó Ház, 2002. ISBN 963-9422-60-6

BEDNORZ, Peter, SCHUSTER, Martin, Bevezetés a tanulás lélektanába, Budapest, Medicina, 2006. ISBN 963-226-033-3

CZIGLER István, Túl a fiatalságon, Budapest, Akadémiai, 2000. ISBN 963-05-7714-3

Ajánlott irodalom:

LABÁTH Ferencné (szerk.), Hátrányos helyzetű 3-7 éves korú gyerekek integrált óvodai nevelése, Budapest, Educatio, 2011.

ZRINSZKY László, A felnőttképzés tudománya. Bevezetés az andragógiába, Budapest, OKKER, 2008. ISBN 978-963-8088-25-3

IVÁN László, Az öregedés élettani és társadalmi jelenségei. Az öreged&

eacute;s aktuális kérdései, In: Magyar Tudomány 2004/4. sz.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.

b) képességei

Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.

Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.

Nyitott a szakmai továbbképzésekre, módszertani innovációkban szívesen részt vállal.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt