Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a hátrányos helyzet természetének feltárásával, a probléma beható megismerésével, ezáltal hozzájáruljon a társadalmi hátrány csökkentéséhez alkalmazható pedagógiai stratégiák azonosításához. A kurzus elméleti és gyakorlati ismeretei megalapozzák a hallgató számára, hogy megvalósíthassa a hétköznapi élethez szükséges releváns tudás közvetítését, különös tekintettel az egyéni és környezeti kritériumokra. Az egész életen át tartó tanulás gyakorlati megközelítéssel való értelmezése lehetőséget biztosít a szociális problémák hatékony kezelésének módszertanához.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
BÁBOSIK István, TORGYIK Judit (szerk.), Az iskola szocializációs funkciói, Budapest, Eötvös, 2009. ISBN 978-963-7338-96-0
BENEDEK András, CSOMA Gyula, HARANGI László (szerk.), Felnőttoktatási- és képzési lexikon, Budapest, Szaktudás Kiadó Ház, 2002. ISBN 963-9422-60-6
BEDNORZ, Peter, SCHUSTER, Martin, Bevezetés a tanulás lélektanába, Budapest, Medicina, 2006. ISBN 963-226-033-3
CZIGLER István, Túl a fiatalságon, Budapest, Akadémiai, 2000. ISBN 963-05-7714-3
Ajánlott irodalom:
LABÁTH Ferencné (szerk.), Hátrányos helyzetű 3-7 éves korú gyerekek integrált óvodai nevelése, Budapest, Educatio, 2011.
ZRINSZKY László, A felnőttképzés tudománya. Bevezetés az andragógiába, Budapest, OKKER, 2008. ISBN 978-963-8088-25-3
IVÁN László, Az öregedés élettani és társadalmi jelenségei. Az öregedés aktuális kérdései, In: Magyar Tudomány 2004/4. sz.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.
Nyitott a szakmai továbbképzésekre, módszertani innovációkban szívesen részt vállal.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.