Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatókat a hátrányos helyzetből érkező diákokkal való pedagógiai munkára, valamint a szakmai együttműködésre az iskolai szociális munkásokkal. Legyenek tájékozottak a veszélyeztetettség formáiról.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Hátrányos helyzet, halmozottan hátrányos helyzet, veszélyeztetettség fogalma, jelentése, értelmezése. Az iskolarendszer szerepe a hátrányok csökkentésében. A gyermekek szocio-ökonómiai helyzetének és iskolai teljesítményének összefüggései. Szempontok és javaslatok a hátrányos helyzetű gyerekkel való foglalkozáshoz. Gyermekbántalmazás a családban, a bántalmazás, a családon belüli erőszak jelei, felismerése. A gyermekek jogai. A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése. A gyermekvédelem működésének általános alapelvei. A szakmaközi együttműködés rendszere. Gyermekvédelmi ellátások, pénzbeli és természetbeni juttatások. Zaklatás, bullying az iskolában és az online térben. Digitális gyermekvédelem.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Herczog Mária (szerk.) (2011): A gyermekvédelem nagy kézikönyve, Complex Kiadó, Budapest. ISBN 2310009845174
Filó Erika, Katonáné Pehr Erika (2015): Gyermeki jogok, szülői felelősség és gyermekvédelem, Budapest, HVG-ORAC. ISBN 9789632582702
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Fejes József Balázs (szerk.) (2011): Pedagógusjelöltek felkészítése hátrányos helyzetű tanulók integrált oktatására. SZTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest.
Szemerszki Marianna (szerk.) (2016): Hátrányos helyzet és iskolai eredményesség. Az általános iskolák hátránykompenzáló lehetőségei. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. ISBN 9789636829964
Ranschburg Jenő (2006): A meghitt erőszak, Saxum Kiadó, Budapest. ISBN 239966260480
Fülöpné Erdő Mária (szerk.) (2015): Az értékorientált nevelés alapjai. Apor Vilmos Főiskola, Vác. ISBN 9789632775326
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató ismeri gyermekvédelem fő fogalmait, jelentését. Ismeretekkel rendelkezik a gyermekvédelem rendszerének működéséről. Tudja a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség közötti különbséget.
b) képességek
Jártasságot szerez a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felismerésében, hatékony nevelésében, oktatásában, számukra differenciált bánásmódot nyújtásában. Képes gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.
c) attitűd
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembevételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.
d) autonómiája és felelőssége:
Az emberi jogok tisztelete jellemzi.