Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Hátrányos helyzet és gyermekvédelem
Tárgy kódja: BMLNM40000M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatókat a hátrányos helyzetből érkező diákokkal való pedagógiai munkára, valamint a szakmai együttműködésre az iskolai szociális munkásokkal. Legyenek tájékozottak a veszélyeztetettség formáiról.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Hátrányos helyzet, halmozottan hátrányos helyzet, veszélyeztetettség fogalma, jelentése, értelmezése. Az iskolarendszer szerepe a hátrányok csökkentésében. A gyermekek szocio-ökonómiai helyzetének és iskolai teljesítményének összefüggései. Szempontok és javaslatok a hátrányos helyzetű gyerekkel való foglalkozáshoz. Gyermekbántalmazás a családban, a bántalmazás, a családon belüli erőszak jelei, felismerése. A gyermekek jogai. A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése. A gyermekvédelem működésének általános alapelvei. A szakmaközi együttműködés rendszere. Gyermekvédelmi ellátások, pénzbeli és természetbeni juttatások. Zaklatás, bullying az iskolában és az online térben. Digitális gyermekvédelem.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Herczog Mária (szerk.) (2011): A gyermekvédelem nagy kézikönyve, Complex Kiadó, Budapest. ISBN 2310009845174

Filó Erika, Katonáné Pehr Erika (2015): Gyermeki jogok, szülői felelősség és gyermekvédelem, Budapest, HVG-ORAC. ISBN 9789632582702

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Fejes József Balázs (szerk.) (2011): Pedagógusjelöltek felkészítése hátrányos helyzetű tanulók integrált oktatására. SZTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest.

Szemerszki Marianna (szerk.) (2016): Hátrányos helyzet és iskolai eredményesség. Az általános iskolák hátránykompenzáló lehetőségei. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. ISBN 9789636829964

Ranschburg Jenő (2006): A meghitt erőszak, Saxum Kiadó, Budapest. ISBN 239966260480

Fülöpné Erdő Mária (szerk.) (2015): Az értékorientált nevelés alapjai. Apor Vilmos Főiskola, Vác. ISBN 9789632775326

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató ismeri gyermekvédelem fő fogalmait, jelentését. Ismeretekkel rendelkezik a gyermekvédelem rendszerének működéséről. Tudja a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség közötti különbséget.

b) képességek

Jártasságot szerez a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felismerésében, hatékony nevelésében, oktatásában, számukra differenciált bánásmódot nyújtásában. Képes gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.

c) attitűd

Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembevételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.

d) autonómiája és felelőssége:

Az emberi jogok tisztelete jellemzi.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMLB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt