Tantárgy adatlapja
Ahhoz, hogy minél holisztikusabban megértsük a kortárs emberi viselkedést, szükség van az evolúciós biológia, az ősi túlélési és szaporodási problémák feloldására kialakult pszichológiai adaptációk, és a kulturális evolúció áttekintésére. A kurzus integrálja a humán etológia és az evolúciós pszichológia nézőpontjait annak érdekében, hogy az emberi fejlődés, viselkedés és természet legalapvetőbb jelenségeinek magyarázatát keresse. A félév során érintett legfontosabb témakörök a következőek: biológiai és társadalmai rendszerek evolúciós modellezése, emberi evolúció, humán magatartási komplex, rokonság, szociális viselkedés (csoport élet, agresszió, dominancia, önzetlenség stb.), szexuális viselkedés, párválasztás, szülői magatartás és gondoskodás, humán kognitív evolúció, nyelv és elme, kulturális evolúció és adaptivitás.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
CSÁNYI Vilmos, Az emberi természet: humánetológia, Budapest, Vince Kiadó, 1999. ISBN 963-9192-25-2
BERECZKEI Tamás, Evolúciós pszichológia, Budapest, Osiris kiadó, 2004. ISBN 978-963-276-006-3
Ajánlott irodalom:
LALAND, Kevin N., BROWN, Gillian R.. Sense and Nonsense: Evolutionary Perspectives on Human Behaviour. Oxford: Oxford. University Press, 2011. ISBN 9780199586967
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomlélektan (szociális megismerés, atti
tűdszerveződés, kognitív stílus, egyéni és társadalmi nézetrendszerek, társas viselkedés, segítő és agresszív viselkedés, szociális szerep, társadalmi identitás) legfontosabb szakkifejezéseit és jelenségeit, az európai identitás alakulásának alapvető szövegeit, kontextusait.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
c) attitűdje
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
Rendelkezik egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel, sikerorientáltsággal.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal a rábízott csoportok, közösségek fejlesztési tevékenységei területén.