Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az idegen nyelvi szeminárium célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a kisgyermekkori intervenció angol/német szaknyelvével, szókincsével, nyelvi fordulataival. A kurzus a szaknyelv gyakorlati elsajátítását is fókuszba helyezi a koragyermekkori fejlesztés idegen nyelvű szakirodalmának tanulmányozásával, idegen nyelvi kommunikációs gyakorlatokkal.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Alapfogalmak
Inklúzió, együttnevelés
Koragyermekkori nevelés
Koragyermekkori intervenció
Fejlesztési területek
Kommunikáció a szülőkkel
(Gyógy)pedagógiai kutatások a koragyermekkori intervenció területén
Szakszövegalkotás
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Educational Sciences: Theory and Practise folyóirat releváns tanulmányai, E-ISSN 2148-7561
https://jestp.com/
Härkönen U. (2022): Defining Early Childhood Education Through Systems Theory. ResearchGate.
https://www.researchgate.net/publication/228876062_Defining_early_childhood_education_through_systems_theory
Science Education Terminology
https://showmegeology.sdsu.edu/index.php/science-education-terminology/
Shonkoff J. P. és Meisels F. .J. (2000): Handbook of Early Childhood Intervention. Cambridge University Press. 2000. 3-17. ISBN 0521 58471 X
https://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam032/99025362.pdf
Winkler M. (2009): Pädagogische Anthropologie der Kindheit. Beltz Verlag, ISBN 978-3779948018
Zimmer R. (2012): Frühe Kindheit: Entwicklung, Förderung, Bildung. ISBN 978-3451325001
Roßbach H.-G. és Laewen H.-J. (2009): Grundlagen und Konzeptionen. Verlag Herder ISBN 978-3451298206
Uhlendorff U. (2007): Einführung in die Pädagogik der frühen Kindheit.
https://www.hf.uni-koeln.de/data/eso/File/Schaefer/Einfuehrung_in_die_Paedagogik_der_fruehen_Kindheit_I.pdf
Roßbach H. G. és Viernickel S. (2019): Handbuch Frühe Kindheit
https://content.e-bookshelf.de/media/reading/L-13609872-c6ff085f69.pdf
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Glossary of Terms Related to the Science of Learning
https://lms.learningcircle.co.nz/d2l/lor/viewer/viewFile.d2lfile/6606/82/Science-of-learning-glossary-and-further-reading.pdf
Heward W. (2014): Exceptional Children. An Introduction to Special Education. Pearson. ISBN 9781292022024
Rauschenbach Th., Kalicki B. és Roßbach H.-G. (2012): Frühpädagogik und Familienbildung. Beltz Juventa, ISBN 978-3779925989
Leonard A. és Wember. Fr. B (2003): Grundfragen der Sonderpädagogik. Beltz Verlag ISBN 3-407-57-204-2
Dietrich C., Stenger U. és Stieve Cl. 2019): Theoretische Zugänge zur Pädagogik der frühen Kindheit.
https://www.beltz.de/fileadmin/beltz/leseproben/978-3-7799-3777-7.pdf
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudás
Ismeri a neveléstudomány, azon belül a koragyermekkori intervenció, koragyermekkori nevelés angol/német szaknyelvét.
b) képesség
Képes angol/német nyelven szakmai szöveg értelmezésére és alapszintű kommunikációra.
c) attitűd
Értékelő reflektivitással viszonyul a gyakorlat és elmélet kapcsolatához az angol/német nyelven olvasottakhoz is.
d) felelősségvállalás és autonómia
Folyamatos, önálló tudásbővítésére törekszik az angol/német szakirodalom követésével.
Az idegen nyelvű szakirodalomból megismerteket felelősen építi be szakmai munkájába.