Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy bemutassa a mai India politikai struktúrájának történeti előzményeit, az államiság fejlődésének évezredeit. A tantárgy két nagyobb tartalmi egység köré szerveződik. Az első tartalmi egység egy átfogó történeti ív bemutatása a kezdetektől a modern korig, mely nem a történeti részleteket hangsúlyozza, hanem felvázolja az indiai történeti változá >sok folyamatait, okait, irányait és főbb jellemzőit. Ennek során bemutatja, hogy az indiai szubkontinens évezredek óta meglehetősen nyitott a külső hatások előtt. Az anyagban szerepel az észak-indiai perzsa uralom, az északi arisztokratikus köztársaságok és délebbi királyságok sora, a Maurja és a Gupta birodalom, az iszlám térhódítása, a delhi szultanátus, a mogul birodalom, az európaiak megjelenése és Brit-India. A második nagyobb tartalmi egység a modern India elmúlt évtizedeit tárja fel, bemutatva elsősorban a bel- és külpolitika alakulását és szoros összefonódását. Ennek során h angsúlyozza a szubkontinens politikai kettéosztásának főbb gazdasági, társadalmi és stratégiai következményeit (háborúk egymás között, Bangládés kiválása Pakisztánból), elemzi az Indiai Köztársaság külpolitikáját, különös tekintettel szomszédaira és a globális hatalmakra. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Guha, Ramachandra: India After Gandhi. London, MacMillan, 2007. ISBN 9780330396103 • Keay, John: India. A History. New York, Grove Press, 2011. ISBN 087113800X • Metcalf, Barbara Daly – Metcalf, Thomas R.: A Concise History of Modern India. Cambridge, Cambridge UP, 2012. ISBN 9781107026490 Ajánlott irodalom: • Balogh András: Nemzet és történelem Indiában. Budapest, Kossuth, 1988. ISBN 9630933446 • Diószegi István et. al. (szerk.): 20. századi egyetemes történet, I. kötet, 1890–1945. India. Budapest, Korona, 169–174. oldal. ISBN 9639036277 • Spear, Percival: A History of India 2. Harmondsworth, Penguin Books, 1970. ISBN 0140207708 • Thapar, Romila: Early India. From the Origins to AD 1300. London, Penguin Books, 2003. ISBN 0140288260 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri a kelet-ázsiai államok történetét. • Ismeri a kelet-ázsiai államok szellemi és kulturális örökségét. b) képességei:
"MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:48px;text-align:justify;text-indent:-18pt;">• Képes a Kelet-Ázsiára vonatkozó folyamatok megértésére, előrejelzésére és formálására. • Képes szakmai-tudományos vitákban való részvételre. c) attitűdje: • Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt. • Kritikus a vizsgált jelenségek és a megismert elméleti paradigmák vonatkozásában. d) autonómiája és felelőssége: • Reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. • Szűkebb és tágabb szakmája kérdéseihez kritikusan viszonyul. |