Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A „Induló vállalkozások üzleti tervezése, menedzsmentje” című tantárgy alapvetően egy a hazai vállalkozási gyakorlatra támaszkodó és azt bemutató tantárgy.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A tantárgy keretében célunk, hogy a hallgatók lehetőséget kapjanak a Kisvállalkozás specializáció során eddig tanult ismeretek gyakorlatorientált alkalmazására saját üzleti ötleteik megvalósíthatósági tanulmánnyá történő fejlesztésével. Továbbá célunk, hogy ez által a hallgatók betekintést nyerjenek a hazai vállalkozási környezet sajátosságaiba, és reális képet alakíthassanak ki egy új vállalkozás hazai megalapíthatóságával kapcsolatosan.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A félév során lesznek előadások, esettanulmány-elemzések, órai viták, vendégelőadók és hallgatói prezentációk is.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
George F. Hemingway-Bálint András (2004): Vállalkozástan a gyakorlatban. Budapest, AULA Kiadó, ISBN 9639585505
Szirmai Péter-Klein Sándor (2009): Üzleti tervezés üzleti vállalkozás – Induló vállalkozások tervezése. Edge 2000 Kft., Budapest, ISBN 9789639760134
Petheő Attila (2018): Induló vállalkozások üzleti tervezése jegyzet, BCE
Peter Drucker: A hatékony vezető. Park Kiadó, Budapest, 1991. ISBN 9637970576
Eliot Aronson: A társas lény. Akadémiai Kiadó, 2008. ISBN 9789630586283
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Vecsenyi János-Petheő Attila (2017): Vállalkozz okosan! HVG Kiadó, ISBN 9789633045022
Julia Prats, Marc Sosna, Sylwia Sysko-Romaczuk. (2015): Entrepreneurial Icebreakers, Insights and Case Studies
from Internationally Successful Central and Eastern European Entrepreneurs, Palgrave Macmillen, ISBN 9781137446305
Csányi Vilmos (2015): Íme, az ember - A humánetológus szemével, Libri Kiadó, ISBN 9789633104101
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy közvetlenül hozzájárul a Képzési és Kimeneti Követelményekben (KKK) meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához a tantárgy tematikájában meghatározott konkrét tartalmak révén:
Szakmai ismeretek:
A hallgatók az egyedi projektek tervezése és teljesítése során elsajátítják a projektvezetési eszközöket, különösen a projekteredmény világos megfogalmazását, a projekt idő-, erőforrás- és költségtervezési folyamatainak kidolgozását, valamint a projektkontroll és projektzárás folyamatát. Ezek a gyakorlati készségek lehetővé teszik, hogy önállóan projekteket tudjanak tervezni és végrehajtani.
Döntéshozatali képesség:
A tantárgy segíti a hallgatókat abban, hogy stratégiai szempontokat érvényesítsenek a projektmenedzsment során. Ez különösen a sikerkritériumok meghatározásában, a projektszervezeti megoldások kiválasztásában, valamint a projektkockázatok értékelésében és kezelésében nyilvánul meg.
Problémamegoldó képesség:
A gyakorlati feladatok révén a hallgatók képesek lesznek azonosítani és kezelni a projektek során felmerülő problémákat, különös tekintettel a projektkockázatok értékelésére, a projekteredmények pontos meghatározására, valamint az erőforrások és időkeretek optimális kezelésére.
Kommunikációs készségek:
A hallgatók a tantárgy során végzett prezentációs gyakorlatok és viták révén fejlesztik kommunikációs készségeiket. Képessé válnak arra, hogy projektcélokat, terveket, dokumentációt és eredményeket világosan, hatékonyan és meggyőzően mutassanak be a projektben érintett érdekcsoportok számára.
Kooperációs képesség:
A tantárgy csoportmunkán alapuló gyakorlatai elősegítik a hallgatók együttműködési képességeinek fejlődését. Ez különösen fontos a projektszervezeti struktúrák kialakításában, az érdekcsoportok értékelésében, valamint a projektkontroll és projektzárási feladatok koordinált, csapatban történő végrehajtásában.
A fenti kompetenciaelemeket a hallgatók a kurzus tematikájában szereplő konkrét feladatok és esettanulmányok megoldásával sajátítják el, amely lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyan vezessenek komplex egyedi projekteket, és azokat össze tudják kapcsolni a szervezeti stratégiai célokkal.